جراحی بینی باز

جراحی بینی باز نوعی تکنیک شناخته شده در میان انواع شیوه های فرم دهی و اصلاح ایرادات بینی است که از سوی اغلب جراحان انتخاب می شود. به دلیل متعدد بودن روش های جراحی بینی ، برای بسیاری از بیماران این سوال به وجود می آید که کدام شیوه برای آن ها مناسب تر است و آنان را به خواسته خود یعنی زیباتر شدن فرم بینی نزدیک می کند. بهترین پزشکان فعال در این حیطه ، قبل از تصمیم گیری در این زمینه ، به خوبی ساختار بینی و آناتومی آن را بررسی و معاینه می کنند تا مناسب ترین و کارآمدترین روش را انتخاب کنند که علاوه بر حفظ سلامت بیمار ، فرم بینی نیز ایده آل و زیبا شود. در این مقاله دکتر محمد حسین ارزاقی سعی داریم اطلاعات کاملی اعم از کاندید مناسب، مزایا و معایب جراحی به روش باز و غیره را ارائه دهیم.

 

جراحی بینی باز _ دکتر ارزاقی

 

چه اشخاصی کاندیدای جراحی بینی باز می باشند؟

در جراحی زیبایی بینی با تکنیک باز، با توجه به برشی که توسط پزشک زده می شود و بلند شدن پوست بینی ، جراح دید کاملی به ساختار پوششی بینی دارد و به همین جهت می تواند به طور کامل آناتومی داخلی بینی را مشاهده ، آنالیز و اندازه‌ گیری کند. با توجه به اینکه در عمل بینی به روش بسته این امکان برای پزشک میسر نیست. به ‎همین ‎جهت ، رینوپلاستی با متد باز برای داوطلبان زیر بهترین گزینه می باشد :

  • متقاضیانی که دارای بینی های بسیار کج  هستند.
  • داوطلبانی که ‎در نوک بینی شان تغییری خاص وجود دارد.
  • افرادی که در بینی شان قوز وجود دارد.
  • اشخاصی که به مشکلات تنفسی دچارند و از این طریق متخصص با دید دقیق به ساختار بینی ، تغییراتی را در خصوص راحتی ورود و خروج جریان هوا و در نتیجه نفس کشیدن بهتر آن ها اعمال می کند.
  • مراجعه کنندگانی که به جهت کسب نتایج نامطلوب از پروسیجر قبلی و یا آسیب شدید به بینی در اثر تصادف و یا ضربه ، جراحی بینی مجدد انجام می دهند.
  • به طور کلی باید گفت که رینوپلاستی با متد باز برای کسانی که دارای ناهنجاری ‌های متوسط تا شدید در بینی شان هستند ، روشی بسیار ایده‌آل است.

سن مناسب برای جراحی بینی باز

اما بهترین سن برای انجام این عمل چه زمانی است؟ به طور کلی، بهترین سن برای جراحی بینی باز بعد از 18 سالگی و قبل از 50 سالگی است. در این سنین، رشد استخوان‌ها و غضروف‌های بینی به طور کامل متوقف شده و احتمال عوارض جراحی به حداقل می‌رسد. اما به چه

دلایلی سن 18 سالگی به عنوان سن مناسب برای عمل بینی باز انتخاب می شود ؟

توقف رشد : در این سن، رشد استخوان‌ها و غضروف‌های بینی به طور کامل متوقف شده و بینی به فرم نهایی خود رسیده است.

بلوغ فکری : در این سن، فرد از نظر عاطفی و روانی به بلوغ کافی رسیده و می‌تواند تصمیمات منطقی در مورد سلامتی خود بگیرد.

سلامت جسمی : در این سن، فرد از نظر جسمی سالم‌تر است و می‌تواند دوران نقاهت بعد از عمل را به خوبی پشت سر بگذارد.

اما نکاتی در مورد سن مناسب برای عمل جراحی بینی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید :

جراحی بینی در سنین پایین‌تر از 18 سالگی : در برخی موارد خاص، ممکن است جراح بینی برای رفع مشکلات تنفسی شدید در افراد زیر 18 سال، عمل جراحی را تجویز کند.

جراحی بینی در سنین بالای 50 سالگی : با افزایش سن، روند ترمیم زخم‌ها کندتر می‌شود و احتمال بروز اسکار و عوارض بعد از عمل افزایش می‌یابد.

 چه عواملی موثر در انتخاب سن مناسب برای جراحی بینی باز هستند ؟

نوع مشکل بینی : نوع مشکل بینی (تنفسی یا زیبایی) در انتخاب سن مناسب برای جراحی نقش دارد.

سلامت عمومی فرد : سلامت عمومی فرد و سابقه بیماری‌های او می‌تواند در انتخاب سن مناسب برای جراحی تاثیرگذار باشد.

نظر جراح بینی : جراح بینی با بررسی شرایط فرد، بهترین سن را برای جراحی بینی تعیین می‌کند.

تفاوت جراحی بینی باز و بسته

در عمل زیبایی بینی دو نوع تکنیک از سوی جراح مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام دارای مزایا و معایب منحصربه فردی هستند. در ابتدای این مبحث به تعریفی مختصر از روش بسته می پردازیم تا درک درستی از تکنیک ها داشته باشید. در عمل بینی به روش بسته ، برش هایی که به منظور تغییر در بافت بینی ، استخوان ها و غضروف ها اعمال می شوند ، همگی در داخل بینی ایجاد شده و فقط در موارد اندکی که نیاز به تغییر در پره های بینی ضروری شود ، برش هایی در کناره سوراخ ها ایجاد می گردد. دسترسی محدود جراح بینی به بافت ها ، اعمال تغییرات را محدود نموده و احتمال اینکه تمامی عیوب بینی از بین نروند ، وجود دارد. این تکنیک فقط برای بینی هایی که ایرادات شدیدی ندارند قابل انجام بوده و نتیجه حاصله مطلوب می گردد.

جراحی بینی به روش باز

جراحی زیبایی بینی باز در قیاس با جراحی با روش بسته ، در این تکنیک که برای بینی هایی که دارای مشکلات عمده از قبیل کجی ، پهنای زیاد ، عدم تقارن سوراخ ها و غیره مناسب تر است ، علاوه بر اینکه برش ها در داخل بینی ایجاد می شوند ، برشی ظریف در ناحیه کلوملا که ستون وسط بینی است زده می شود. سپس دو برش در طرفین بینی یعنی دقیقا در نقطه اتصال پره های بینی و پوست بینی زده می شود تا بلند کردن و جداسازی پوست بینی از روی ساختمان آن میسر شود. بدین ترتیب تمامی آناتومی بینی پیش چشمان پزشک نمایان شده و دسترسی کامل به بافت ها ، منجر به رفع ایرادات هر چند جزئی بینی فرد توسط دکتر می گردد. پس از اتمام پروسه تغییرات مورد نیاز بینی و اطمینان خاطر جراح از فرم بدون ایراد آن ، پوست مجدد بر روی ساختار آن قرار داده می شود و ناحیه کلوملا و پره ها بخیه های ظریفی می شوند.

مزایای جراحی بینی باز

همانطور که گفته شد وسعت دید بالای بهترین دکتر  به تمامی بخش های بینی فرد ، امکان اعمال تغییرات را در این شیوه فراهم می آورد. همین امر سبب شده است که این تکنیک در الویت اول جراحان بینی قرار بگیرد. امتیازات و مزایای منحصر به فرد این تکنیک عبارتند از :

  1. به حداقل رسیدن عدم قرینه شدن طرفین بینی
  2. بهترین تکنیک برای عمل بینی گوشتی
  3. اشراف جراح بینی به آناتومی بینی فرد
  4. اعمال اصلاحات در تیغه بینی
  5. امکان اصلاح نوک بینی
  6. قدرت مانور بیشتر پزشک

سایر مواردی که مناسب این تکنیک شمرده می شوند عبارتند از:

  1. ضعیف بودن ساختمان بینی که امکان استفاده از پیوندهای غضروفی و گذاشتن پروتزها را ضروری می کند.
  2. مناسب برای بینی های کج و پیچ خورده که عمل را پیچیده می نمایند.

معایب جراحی بینی باز

با توجه به گستردگی مزیت های جراحی زیبایی بینی با روش باز ، می توان از معایب گذرای آن چشم پوشی کرد. با این حال ، این پروسه نیز مانند سایر تکنیک ها دارای معایبی است که در ادامه این بخش از مقاله آن ها را شرح داده ایم:

  • تورم و کبودی

به دلیل برش هایی که در کنارهای بینی و زیر بینی برای جداسازی پوست ایجادم شوند ، تورم و کبودی در بینی و اطراف آن کاملا محتمل است. ممکن است چندین هفته بسته به نوع پوست بینی فرد نیاز به صبوری باشد تا ورم بینی حاصل از عمل ، فروکش کند.

  • زخم

شکاف هایی که بر کناره های پوست بینی زده می شوند ، فضا را برای اسکار و زخم در صورت عدم رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی مستعد می کند.

  • نقاهت طولانی

به گفته دکتر ارزاقی بهترین جراح بینی ساری ، جراحی زیبایی بینی به روش باز تهاجمی بوده بنابراین برش های یاد شده ، منجر به طولانی تر شدن دوران نقاهت و بهبودی در فرد می شوند.

  • زمان عمل

طولانی تر شدن پروسه زمان عمل نیز از دیگر معایب این نوع از جراحی به شمار می رود.

✔ نکته: تمامی معایب و عوارض جراحی بینی که به آن ها اشاره کرده ایم ، در صورتی که جراح بینی متبحر و کارکشته انتخاب کرده باشید ، به حداقل میزان خود رسیده و همین امر سبب کاهش مدت زمان بهبودی می شود.

جراحی بینی باز در چه مواردی توصیه می شود؟

در صورتی که تصمیم به انجام رینوپلاستی گرفته اید با پاسخ به این سوال می توانید پی ببرید که آیا عمل زیبایی بینی شما با تکنیک باز انجام پذیر است یا خیر؟ در سال های خیر مقبولیت این تکنیک به ویژه در افرادی که قسمت تحتانی بینی آن ها پهن تر بوده ، بیشتر شده است. علاوه بر این مورد در صورت داشتن ویژگی های زیر واجد شرایط روش باز عمل خواهید بود:

  • ضخامت بالای پوست
  • برجستگی های داخلی بینی به دلایل مختلف
  • کجی بینی
  • نیاز به عمل بینی ترمیمی
  • ابتلا به تومور بینی
  • مشکلات مادرزادی مانند شکاف کام
  • انحراف بینی
  • ترمیم شکستگی بینی

✔ نکته: با این تفاسیر ، جهت انجام جراحی بینی کج و جراحی شکستگی بینی بهترین شیوه روش باز است.

زمان بهبودی بخیه ها بعد از جراحی بینی باز

شکاف هایی که در نواحی مختلف بینی فرد با هدف دسترسی آسانتر بر ساختار بینی ایجاد می شوند ، پزشک را ملزم به بخیه آنها می کند. هر چه پزشک متبحرتر باشند ، بخیه ها با ظرافت بیشتری ایجاد می شوند و روند بهبود آن ها نیز کوتاه تر می گردد. با این حال بهتر است بدانید که محل جوش خوردن در جراحی با روش باز باقی نمی ماند و با گذشت زمان محو می شود. اما طول این مدت ، ارتباط مستقیمی با نوع پوست بینی فرد دارد و هرچه پوست بیمار نازک تر باشد ، زمان بهبودی او کوتاه تر شده و جای بخیه ها با سرعت بیشتری برطرف می شوند. در کل باید بگوییم که در این نوع از عمل زیبایی بینی به ‌منظور اعمال اصلاح و تغییرات مورد نیاز ، پزشک برشی در ناحیه بین دو حفره بینی ایجاد می کند.به همین جهت ، تورم ناشی از این روش زیبایی بسیار بیشتر از تکنیک بسته می باشد و در پی آن ، روند بهبودی نیز کندتر است. البته باید گفت که میزان آن بستگی به پیچیدگی و وسعت عمل دارد.

نتیجه گیری

اتخاذ از میان تکنیک های جراحی زیبایی بینی بر عهده پزشک معالج بوده و پس از انجام معاینه امکان پذیر می شود. معمولا برای بینی هایی با فرم استخوانی که احتیاج به تغییرات زیادی ندارند می توان از روش بسته بهره برد اما در مقابل برای عمل بینی گوشتی ، پزشک از جراحی بینی باز برای دریافت نتیجه بهتر استفاده می نمایند چرا که این کار به دلیل میدان دید بهتر ، دستیابی به بخش های بینی را فراهم می آورد تا با اعمال اصلاحات فرم بینی زیباتری در انتظار فرد باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button