تغذیه بعد از جراحی بینی

سوال رایج بعد از اتمام جراحی بینی این است که تغذیه بعد از جراحی بینی تغییر خواهد کرد؟ باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنیم؟ پرهیز غذایی داریم؟ و سوال های از این قبیل که عموما از دکتر محمد حسین ارزاقی  بهترین جراح بینی ساری پرسیده می شود. همه ما می دانیم که بعد از انجام هر نوع عمل ، برای بهتر شدن نیاز است که اصول مناسبی را برای تغذیه خود در نظر بگیرید. حتی اگر توجه کرده باشید می دانید که برخی دکترها برای افراد رژیم غذایی تهیه می کنند. اما جراح بینی توصیه های در جهت رعایت برخی نکات را به افراد دارد و نیاز به دریافت برنامه غذایی نیست. این به معنی آن نیست که از اهمیت بالایی برخوردار نیست. شایان ذکر است که رعایت و انجام به موقع تمامی نکات مطرح شده توسط پزشک کمک چشمگیری در روند درمان به شما انجام می دهد.

 

تغذیه بعد از جراحی بینی + دکتر ارزاقی

 

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

تغذیه بعد از جراحی بینی باید به چه صورت باشد که برای بهتر شدن سریعتر شما مفید باشد ؟ این سوال ذهن تمامی متقاضیان رینوپلاستی را به خود اختصاص داده است. زیرا همه ما می دانیم که هر ماده خوراکی خواص منحصر به فردی را دارد که باید به نسبت شرایط بدنی مقدار استفاده از هر کدام را بیشتر یا کمتر کرد. این درصد استفاده از مواد غذایی بر روی بازه ریکاوری شما بسیار موثر است به نحوی که می تواند روند را کند یا سرعت ببخشد. در نتیجه بهتر است در مراقبت های بعد از جراحی بینی تمامی نکات توصیه شده توسط دکتر را با دقت تمام رعایت کنید. تغذیه مناسب همواره شامل بایدها و نبایدهایی می شود که کاندید این عمل باید پیگیر باشد و تمام توصیه ها را رعایت کند.

چرا نوع تغذیه بعد از جراحی بینی مهم است؟

بخاطر داشته باشید که اعمال تغییرات خواسته شده طی چند ساعت انجام می شود اما دوره نقاهت برای فرد طولانی است و استفاده از نکات تغذیه بعد از عمل بینی بهترین راهکار برای داشتن دوره ریکاوری می باشد که این مدت بدن تضعیف نشده و برای بهتر شدن توانایی داشته باشد. این امر موجب بهتر شدن و تثبیت نتیجه نهایی پروسه خواهد شد ؛ بازه درمان را نیز کاهش می دهد تمامی موارد ذکر شده از مزیت های تغذیه درست است.

نکات مهم در تغذیه بعد از جراحی بینی

بینی برجسته ترین عضو است و این بدان معناست که در مرکزی ترین نقطه صورت واقع شده است و بعد از تغییر ایرادات و دریافت نتیجه ای مطلوب و زیبا ، دیگر عضو ها مانند فک و استخوان های صورت درگیر هستند. به عبارت ساده تر اگر در موقع انتخاب مواد خوراکی به جنس آن ها دقت نداشته باشید ، احتمال دارد در موقع جویدن دچار درد شوید. مواد غذایی سفت به فک فشار می آورد و بینی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. در نتیجه پس از جراحی بینی از مواد خوراکی نرم استفاده کنید. این توصیه در روزهای اول بعد از رینوپلاستی بسیار کارآمد در جهت کاهش میزان درد است. احتمال دارد به میزان درد هر فرد یک الی دو روز ابتدایی باید از غذاهایی مانند سوپ و آش استفاده کنید که کمترین فشار به فک و بینی شما وارد گردد. برای تقویت در روزهای اولیه بهتر است که از اسموتی ها مصرف کنید به ویژه اسموتی های حاوی سبزیجات و میوه که سرشار از ویتامین های مقوی هستند و بدن شما را ضعیف نمی کنند.

استفاده از فیبر را فراموش نکنید

پس از انجام عمل بینی فرد میزان تحرک و فعالیت بدنی کمتری را دارد و بدین سبب ریسک یبوست بالا می رود. در نتیجه بهتر است که در تغذیه بعد از جراحی بینی از مواد خوراکی حاوی فیبر استفاده کنید. فیبر موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شود. میوه هایی شبیه هلو و توت منبع غنی فیبر هستند که در صورت دسترسی به آن ها بهتر است در دو روز ابتدایی از آنان استفاده شود. در غیر اینصورت مواد خوراکی دیگر همانند ، غلات سبوس دار ، جو دوسر ، پاستا و دیگر میوه ها همگی از منابع اصلی فیبر به شمار می روند که بهتر است در وعده های غذایی خود از آنان بهره مند شد.

کم کردن التهاب با مواد غذایی!

یکی از عارضه های اجتناب ناپذیر رینوپلاستی برای افراد التهاب و تورم است. التهاب مدت ماندگاری بیشتری به نسبت دیگر عوارض دارد. در نتیجه بهتر است که تمرکز را بر نحوه بهبود این حالت بگذاریم که بتوانیم هرچه سریعتر از شر این شرایط خلاصی پیدا کنیم. به این نکته در تغذیه بعد از جراحی بینی توجه داشته باشید که برخی مواد مانند ، روغن زیتون ، گوجه فرنگی و سبزیجات با برگ های سبز و غیره از مواردی هستند که می توانند از میزان التهاب به وجود آمده بکاهند. شایان ذکر است که تمامی این مواد غذایی بافتی نرم و برای بلعیدن مناسب هستند و فشاری را به بینی وارد نخواهند کرد.

رابطه استرس با غذایی که میل می کنید چیست ؟

برخی از اشخاص که روند تغییر فرم بینی را در پیش دارند دچار استرس و واهمه شده اند و این حالت به دلیل اینکه عصب فرد درگیر است بدن ضعیف می شود. در بعضی ها این حالت ماندگار است و برای برطرف کردن آن در دوره نقاهت باید تلاش کرد که آسیب جدی به فرد و روحیات او وارد نکند. ابتدایی ترین حرکت در ارتباط با کاهش میزان استرس موجود ، انتخاب بهترین جراح بینی است که با این کار موجب می شوید خیالتان از نتیجه عمل بینی راحت شود و حرکت دوم انتخاب درست تغذیه بعد از جراحی بینی است. مواد خوراکی که حاوی ویتامین های متعدد به خصوص ویتامین D باشد می تواند فاکتور موثری در کاهش این حالت در فرد گردد. به خاطر داشته باشید که بر اساس تحقیقات علمی ثابت شده است که مصرف ویتامین دی در کاهش میزان استرس در افراد موثر بوده ، در نتیجه مواردی که  در ذیل از آن ها نام برده شده است می تواند از میزان استرس و واهمه شخص متقاضی بکاهد. عبارتند از :

  • بلوبری
  • شیر
  • انواع بادام
  • پرتقال
  • ماهی سالمون

غذاهای موثر در کاهش بروز اسکار

همانطور که می دانیم ، بینی بر اساس آناتومی که دارد به انواع مختلفی دسته بندی شد. اعم از ، استخوانی و گوشتی. این نوع ها می تواند بر شرایط عمل کردن بینی موثر باشد و نتیجه و عواقب را تحت تاثیر بگذارد. به عنوان مثال بینی های گوشتی از تورم و کبودی بیشتری به نسبت دیگر نوع خود برخوردار است و حتی این دو نوع می توانند بر روی حالت اسکار برجای مانده نیز اثر بگذارند. نکته قابل ذکر در ارتباط با جای بخیه می توان به تکنیک استفاده شده در روند رینوپلاستی اشاره کرد. به طور نمونه استفاده از روش باز اسکار بیشتری دارد و روش دیگر بدین صورت نیست. جای نگرانی وجود ندارد جای بخیه برجای مانده بهبود می یابد اما با استفاده از تغذیه بعد از جراحی بینی می توان پروسه درمان اسکار را سرعت بخشید و زودتر شاهد برطرف شدن آن باشید. در نتیجه بهتر است در وعده های غذایی خود از مواد زیر استفاده کنید :

  1. لوبیا
  2. تخم مرغ
  3. گوشت قرمز
  4. مرغ
  5. غذاهای دریایی
  6. شیر

مصرف چه مواد غذایی در تغذیه بعد از جراحی بینی ممنوع هستند؟

کافئین: کافئین در خون موجب افزایش فشار خون می شود. در پی این بالا رفتن میزان فشار خون ، بیشتر شدن مقدار تورم و التهاب را به همراه دارد. در نتیجه بهتر است که میزان مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین را به حد چشم گیری کاهش دهید. تورم بیش از حد موجب پارگی رگ ها می شود و در پی آن خونریزی را نیز تجربه خواهید کرد. به توصیه دکتر عمل بینی بهتر است در تغذیه بعد از جراحی بینی مصرف قهوه و چای را به حداقل برسانید.

غذاهای تند : ادویه بیش از حد و به خصوص زیاده روی در استفاده از فلفل در زمان تهیه غذاها موجب بالا رفتن فشار خون می شود. که به نوبه خود قادر است که حالت خونریزی را افزایش دهد. غذاهای تند موجب تحریک پذیری بافت مخاط بینی شده و بدین سبب در روند بهبود زخم ها اختلال به وجود می آورند. علاوه براین ها می تواند معده را نیز دچار بهم ریختگی کندو فرد در مدت نقاهت باید با مشکلات معده نیز کلنجار برود. رعایت اصول سالم غذا خوردن و کم ادویه بودن می تواند مانع از بروز عطسه ، سرفه و خونریزی شود.

الکل : همانطور که در اقدامات قبل از جراحی بینی و همچنین مراقبت های بعد از آن به شما توصیه شد که استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل را کنار بگذارید. در این متن نیز یادآور می شویم که وجود الکل در خون شما باعث می شود که پروسه درمان به کندی پیش رود و علاوه بر آن استفاده داروهای ضد درد به همراه نوشیدنی های الکلی می تواند برای شخص مضر واقع شود. بهتر است که استفاده از این ماده را به بعد از بهبودی کامل موکول نمائید.

نمک : این ماده سفید رنگ که حاوی ید می باشد موجب طعم و مزه دار شدن مواد غذایی است اما برای افرادی که در دوره نقاهت به سر می برند مواد غذایی مناسبی نخواهد بود زیرا این ماده نیز موجب افزایش تورم در فرد می شود و ممکن است که فرم جدید بینی را به خطر بیاندازد. بهتر است که در تغذیه بعد از جراحی بینی از نمک کمتری استفاده شود.

فست فود : در وعده های غذایی خود استفاده از غذاهای آماده را کنار بگذارید. استفاده از چیپس ، ساندویچ ، پیتزا و دیگر غذاهای فست فودی و یا حتی غذاهای آماده برای فرد متقاضی مناسب نخواهد بود.

ضروری ترین ماده غذایی در تغذیه بعد از جراحی بینی کدام اند ؟

همانطور که می دانید نوشیدن مایعات برای سلامتی انسان مفید است و این مزیت در روند ریکاوری از اهمیت چندانی برخوردار می شود. زیرا بدن نباید در این شرایط دهیدراته شود. به همین سبب بهتر است که نوشیدن مایعات به ویژه آب را در وعده های مختلف روز افزایش دهید. این کار علاوه بر اینکه مانع از دهیدراته شدن و کم آبی بدن می شود می تواند موجب تسریع در روند بهبود زخم ها نیز گردد. به خاطر داشته باشید که سبزیجات و میوه ها سرشار از مواد معدنی و مغذی هستند. اگر بتوانید و میل داشته باشید که آب سبزیجات تازه و آب میوه تازه میل کنید. به شخصه نیازی به مصرف مکمل های داروخانه ای نخواهید داشت. خصوصا استفاده از آب کرفس و آب آناناس که حاوی آنزیمی به نام بروملین هستند در جهت برطرف کردن و کاسته شدن از میزان التهاب و کبودی های بعد از رینوپلاستی بهترین گزینه برای تغذیه بعد از جراحی بینی به شمار می روند. دقت داشته باشید رعایت این توصیه های مهم  و ضروری به شما در دوره ریکاوری کمک بسیاری می کند که این مدت را سریعتر از دیگران پشت سر بگذارید.

نتیجه گیری

عمدتا مدت ریکاوری هفت الی ده روز به طول می انجامد. اما در برخی موارد منحصر به فرد دیده شده است که این بازه زمانی بیشتر از قبل ادامه دار شود. نکته حائز اهمیت این است که فرد باید تا اتمام این دوره تمامی نکات گفته شده را رعایت کند.اما استفاده از الکل و کافئین را بیشتر از این بازه بایستی پرهیز کرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button