ورزش بعد از جراحی بینی

اگر تصمیم به رینوپلاستی گرفته اید باید بدانید لازم است ورزش بعد از جراحی بینی را برای مدت زمانی کنار بگذارید. جراحی بینی در ساری نوعی جراحی زیبایی به شمار می آید که عیوب بینی را از جمله قوز ، کجی ، بزرگی بیش از حد و غیره را به خوبی اصلاح نموده و ظاهر زیبایی به فرد می بخشد اما در حین اعمال این تغییرات ، بافت بینی صدماتی میبیند که برای ترمیم به زمان نیاز دارد. اگر شما جزو افرادی هستید که به طور حرفه ای و مرتب ورزش می کنید ، پس از عمل باید فعالیت های بدنی و ورزشی را قطع و محدود نمایید تا به خوبی بافت های بینی ترمیم شده و بعد تمرینات خود را از سر بگیرید. در این مبحث از سایت دکتر محمد حسین ارزاقی به تمامی مواردی که ممکن است در ذهن شما سوال ایجاد نماید ، پرداخته ایم.

 

ورزش بعد از جراحی بینی + دکتر محمد حسین ارزاقی سری

 

ورزش بعد از جراحی بینی در روزهای ابتدایی

پس از گذشت 3 تا 4 روز و بازیابی قوای جسمی ، دیگر خطر خونریزی از بینی شما را تهدید نمی کند و از شدت ورم و کبودی های بینی کم می شود. در این بازه زمانی می توانید در خانه کارهای سبک مانند راه رفتن را برای جلوگیری از کمردرد ناشی از استراحت طولانی انجام دهید. راه رفتن می تواند مایعات میان بافتی را تحریک کرده و همچنین در کاهش تورم در صورتتان بی اثر نخواهد بود. در مقابل ، فعالیت های شدید موجب ورود مایعات و خون بیشتر در صورت شده و تورم را افزایش می دهد. در نتیجه تعادلی در فعالیت های در روزهای ابتدایی اعمال نمایید تا روند بهبودی شما با سرعت بیشتری پیش رفته و از عوارض ناخواسته جلوگیری شود.

برنامه زمانی برای ازسرگیری ورزش بعد از جراحی بینی

 نکته قابل توجه برای طی کردن روند طبیعی بهبودی صبوری پیشه کردن است. این موضوع بخصوص در ورزشکاران باید نهادینه شود تا با همکاری به نتیجه مطلوب برسند؛ به‌ویژه ورزشکاران حرفه‌ای که به انجام حرکات سنگین تا پیش از جراحی بینی عادت داشته‌اند. در صورتی که بخواهید مطابق برنامه زمانی مشخصی پیش بروید، در ادامه اصول کلی برایتان در نظر گرفته شده است.

هفته اول و ورزش بعد از جراحی بینی

مهم‌ترین دوره نقاهت مربوط به هفته اول بعد از رینوپلاستی است. استراحت مطلق نداشته باشید؛ چون می‌تواند باعث لخته شدن خون شود. با قدم زدن آهسته آغاز کنید ولی حواستان به فشار خون باشد. توجه داشته باشید، نباید دچار نوسان در فشار خون شوید؛ زیرا بالا رفتن آن منجر به بالا رفتن ضربان قلب شده و برای شما مشکل آفرین می‌شود. با فشار خون خود می‌توانید وضعیت سلامتی خود را بفهمید.  

هفته دوم و ورزش بعد از جراحی بینی

حالا کمی نسبت به هفته اول اوضاعتان تثبیت شده و روبه‌بهبود هستید. می‌توانید حرکات ملایم و جزئی را آغاز کنید. به‌عنوان مثال می‌توانید کمی به زمان پیاده روی خود اضافه کنید؛ ولی هنوز باید توجه به فشار خون و ضربان قلب خود را در اولویت قرار دهید.

ماه اول و ورزش بعد از جراحی بینی

با رعایت نکات مربوط به مراقبت‌های بعد از جراحی بینی، یک ماه سپری می‌شود و اکنون وقت شروع فعالیت‌های کششی مثل پیلاتس و غیره است. هنوز به انجام ورزش‌های پربرخورد، تماسی و توپ دار توصیه نمی‌شود. همچنین ورزش‌های پرتحرک، مثل دو میدانی و غیره تا حداقل 3 ماه ممنوع است.

ورزش بعد از جراحی بینی و شش ماه بعد 

از اواخر ماه ششم و اوایل ماه هفتم می‌توانید به طیف وسیع‌تری از فعالیت‌های ورزشی خود روی ببرید؛ البته مشروط بر اینکه مراقبت‌های لازم را به خرج دهید. به‌عنوان مثال اگر بوکسور هستی، حتماً با استفاده از محافظ بینی تمرین کنید.

بهترین زمان شروع ورزش بعد از جراحی بینی

قبل از شروع لازم است اطلاعات کلی درباره عمل را از زبان بهترین جراح بینی در ساری به دست آوریم تا بدانیم علت منع ورزش بعد از عمل بینی به چه دلایلی است. رینوپلاستی فرایندی است که با تغییر شکل ، اندازه و زاویه بینی به بهبود فرم ظاهری بینی کمک می کند. با توجه به این که تمامی این اصلاحات با تغییر در ساختمان بینی نظیر استخوان و غضروف ها صورت می گیرد طبیعی است که بافت ها متورم شده و نیازمند گذشت زمان باشند تا مجدد به شکل قبل برگشته و بازیابی شوند. بسته به شرایط جسمی فرد ، مدت زمان بهبودی نیز متغیر است و نمی توان به طور دقیق اعلام نمود چه زمانی برای شروع دوباره ورزش بعد از جراحی بینی مناسب است. البته اغلب افرادی که رینوپلاستی انجام داده اند می توانند از پایان هفته دوم فعالیت های عادی خود را از جمله ورزش سبک از سر بگیرند. شرط این مساله در این است که مراقبت های بعد از عمل را به خوبی رعایت نموده و از نظر جسمی در شرایط مطلوبی قرار گرفته اند. در ادامه این بخش از مقاله به تفکیک به انجام برخی فعالیت های بدنی و ورزشی اشاره کرده ایم.

پیاده روی بعد از عمل بینی

ورزش بعد از جراحی بینی می تواند شامل پیاده روی سبک باشد که اغلب جراحان بعد از طی کردن 7تا 10 روز بعد از عمل ، بیماران را تشویق به فعالیت آرام در حدود 15 تا 20 دقیقه در طول روز می نمایند. البته این مساله بدین معنی نیست که شما اجازه دارید تحرک مداوم و طولانی مدت داشته باشید. حرکات آرام و فعالیت های شخصی به شرط مراقبت از ناحیه صورت موجب گردش خون بهتر در صورت شما شده و تورم و کبودی را به حداقل می رساند. بیمارانی که سردرد و سرگیجه ندارند و می تواند بدون کمک از دیگران از جای خود به راحتی بلند شوند ، افرادی هستند که می تواند در طی روز 10 دقیقه پیاده روی داشته باشند. به این نکته توجه داشته باشید که سرعت برداشتن قدم ها نباید به گونه ای باشد که ضربان قلب از حالت نرمال بالاتر برود. این ورزش می تواند به خوبی از یبوست و مشکلات گوارشی به علت عدم فعالیت و تحرک اتفاق می افتند جلوگیری نماید.

بدنسازی بعد از رینوپلاستی

اگر شما قبل از جراحی ، ورزش بدنسازی را به صورت روتین انجام می دادید ، باید بدانید که این ورزش بعد از جراحی بینی برای مدت زمانی به طور کلی ممنوع است زیرا حرکات و کار با دستگاه به گونه ای طراحی شده که فشار مضاعفی به صورت شما وارد می آورد و می تواند موجب کبودی و تورم بیشتری در صورت شده و بهبودی را به تاخیر بیاندازد به همین دلیل است که بیشتر پزشکان توصیه می کنند بیمار تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته است از تمرینات بدنسازی اجتناب کند.

شنا

در ورزش بعد از عمل بینی لازم است تا پایان ماه دوم از حضور در استخر و شنا کردن خودداری کنید. علاوه بر اینکه محیط استخر به دلیل باکتری های موجود در آن بدن و بافت بینی را مستعد عفونت می نماید ، هوای داغ محیط می تواند خونریزی و ترشح خونابه از بافت های بینی را افزایش دهد. سونا بخار ، سونا خشک هم برای افرادی که به تازگی عمل دماغ انجام داده اند ، ممنوعیت دارد. به هرحال اگر ورزشکار هستید بهتر است به خودتان فرصت بازیابی قوای جسمانی و به بافت بینی خود فرصت ترمیم دهید و بعد از گذرندان بهبودی به توصیه جراح به برنامه های ورزشی سابق برگردید.

ایروبیک

قوانین ورزش بعد از جراحی بینی شامل ایرویبیک و سایر فعالیت های هوازی نیز می شود. فعالیت های هوازی به دلیل وارد نمودن فشار هوای زیاد به بافت بینی شما می تواند منجر به کبودی و تورم در بینی شود. پس از کسب اجازه از جراح خود ، ابتدا حرکات هوازی سبک را شروع نموده و سپس رفته رفته به شدت ان بیافزایید. ایروبیک و سایر فعالیت هوازی را برای مدت زمان دو ماه بعد از عمل کنار بگذارید زیرا در این دوران استخوان بینی شما در حال شکل گیری و ترمیم است و از انجایی که ایروبیک نیاز به اکسیژن زیادی دارد و ضربان قلب را بالا می برد موجب آسیب به بافت بینی می شود. علاوه بر ایروبیک ، رقص ، هیپ هاپ ، زومبا و غیره نیز از جمله حرکاتی هستند که در این بازه زمانی نباید انجام شوند.

درازنشست

ورزش بعد از جراحی بینی شامل درازنشست هم می شود. با این که این حرکت ساده به نظر می رسد و خطری در پی ندارد ، اما به دلیل فشاری که به صورت وارد می کند و نیاز به خم کردن صورت دارد ، انجام آن در تا پایان ماه دوم اصلا توصیه نمی شود.

یوگا

تمرینات یوگا شامل حرکاتی ملایم و آرام است اما به دلیل اینکه فرد کش و قوس های زیادی باید به اندام های خود دهد و سر خود را خم کند ،به توصیه بهترین دکتر از جمله ورزش های ممنوع بعد از عمل است که باید برای مدت زمانی محدود کنار گذاشته شود. پس از گذشت دو هفته بعد از عمل ، می توانید حرکات ساده که نیاز زیادی به تغییر وضعیت بدن که موجب بالا رفتن ضربان قلب نمی شوند را انجام دهید.

آیا نوع بینی در تعیین زمان ورزش بعد از جراحی بینی موثر است؟

گوشتی یا استخوانی بودن بینی در نحوه فعالیت بدنی و زمان از سر گیری ورزش تاثیر چندانی ندارد. در واقع در تمامی بینی ها وضعیت و ساختار بینی تا حد زیادی به هم می خورد تا تغییرات با هدف اصلاح تمامی نواقص موجود در آن صورت پذیرد. ورزش کردن بعد از رینوپلاستی موجب بالا رفتن گردش خون شده و متعاقب آن ضربان قلب بالا می رود. ضربان قلب بالا و گردش خون ، موجب فشار به رگ های خونی درون بافت بینی می شود و می تواند صدماتی را بینی تازه عمل شده انواع بینی اعم از گوشتی و استخوانی وارد نماید.

نکات طلایی در ورزش بعد از عمل بینی

  1. به طور معمول حدود 6 هفته زمان می برد تا بافت های بینی به بهبودی نسبی برسند وبه همین دلیل توصیه می شود پیش از این مدت ، فعالیت های ورزشی و حرکات خود را فقط به پیاده روی آرام محدود کنید.
  2. لازم است به این نکته توجه نمایید پس از صدور مجوز آغاز به ورزش از سوی پزشک ، به دلیل اینکه مدتی از تمرینات دور بوده اید ، حرکات خود را به آرامی و رفته رفته گسترش دهید و از تمرینات پر فشار در همان روزهای نخست جدا خودداری نمایید.
  3. به دلیل یکسان نبودن ریکاوری در افراد ، تعیین زمان برای قانون کلی ورزش بعد از جراحی بینی امکان پذیر نیست و لازم است با توجه به شرایط وضعیت بدنی و توصیه جراح خود فعالیت ورزشی خود را شروع کنید.

زمان مناسب مصرف مکمل های ورزشی

مقوله دیگر ورزش بعد از عمل بینی شروع مصرف مکمل های ورزشی است. بیشتر کسانی که ورزش های حرفه ای مانند وزنه برداری ، بدنسازی و غیره انجام می دهند در کنار باشگاه رفتن ، مکمل هایی را مصرف می نمایند که حاوی پروتئین و ویتامین هستند و قوای جسمی آن ها را تقویت می کند. برای مصرف این گونه قرص ها پس از گذشت 2 هفته بعد از عمل مانعی وجود ندارد اما پیشنهاد بیشتر جراحان این است که همزمان با شروع دوباره باشگاه و فعالیت ورزشی مصرف ان ها را از سر بگیرید زیرا اغلب آن ها حاوی موادی هستند که که می توانند انعقاد خون را با مشکل مواجه نمایند.

جمع بندی

همانطور که در بخشهای مختلف مقاله به ان پرداخته شد ، سپری شدن دوره نقاهت و ریکاوری در هر فرد متفاوت است و گذراندن این بازه زمانی بدون صدمه به بینی برای اغلب افرادی که بینی خود را عمل کرده اند نوعی دغدغه محسوب می شود. از نظر دکتر ارزاقی ورزش بعد از جراحی بینی مادامی که ضربه یا فشاری به صورت شما وارد نکند ، فشار خون را بالا نبرد بلا مانع است و با توجه به زمانبندی های گفته شده می توانید ورزش مورد علاقه و حرفه ای خود را مجددا شروع نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button