جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی در ساری روندی ایمن و تهاجمی می باشد که عمدتا در راستای زیبایی و درمان مورد استفاده تعداد بسیاری از افراد جامعه قرار می گیرد. این پروسه که با نام علمی رینوپلاستی شناخته شده است بر اساس جنسیت دماغ به دو دسته گروه بندی خواهد شد. یکی بینی های استخوانی و دیگری گوشتی ؛ بدین ترتیب در این متن قصد بر آن است که در ارتباط با مزیت ، معایب و نحوه جراحی بینی استخوانی توضیحاتی داده شود. به همین سبب اگر شما نیز دارای بینی با جزئیات پوست نازک ، کشیده ، دارای قوس و انحراف می باشید طبیعتا جزو اشخاصی هستید که قصد بر طرف کردن ایرادات موجود را دارید. بهتر است که با دقت ادامه متن این مقاله از دکتر محمد حسین ارزاقی را مطالعه کنید که با تمام نکات و نحوه انجام رینوپلاستی آشنا گردید.

 

جراحی بینی استخوانی + دکتر ارزاقی

 

بینی استخوانی

در زمان دیدار با هر فردی به طور طبیعی نگاه اشخاص به چهره یکدیگر میخورد و این بدان معنا است که بینی که یکی از اجزا صورت می باشد در معرض دید قرار دارد و طبیعتا در نگاه اول فرد متوجه وجود ایرادات خواهد بود. این اولین و ابتدایی ترین دلیل برای انجام عمل می باشد. نماد زیبایی چهره را دماغ می دانند زیرا برجسته تر از دیگر اعضا خواهد بود بنابراین موجب ناراحتی و سرخوردگی شخص می شود. بهترین راهکار برای رهایی از این شرایط انجام رینوپلاستی می باشد. در آناتومی بینی های استخوانی وجود برخی ایرادات افراد را مجاب به انجام تغییر در شکل ظاهری می کند.

این نواقص عبارتند از ؛ کج بودن ، کشیدگی بیش از حد ، نداشتن تناسب با دیگر اعضای صورت ، دارای قوز بررویاستخوان دماغ و حتی وجود ایرادات در مسیر تنفسی شامل پولیپ و غیره. همگی این موارد را به راحتی می توان توسط جراح با استفاده از روش جراحی بینی استخوانی بر طرف ساخت و نتیجه نهایی ،  چهره ای زیبا با بینی بدون نقص و متناسب با اجزا صورت خواهد بود. در اینجا خوب است که اصلا بدانید بر چه اساس به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم شده اند. خصیصه های بینی استخوانی را در این متن می خوانید. همانطور که از نام او مشخص است ، درصد غضروف بیشتری را به نسبت نوع دیگر  دارد و همچنین حالتی استخوانی دارد.

یکی از مزیت های ویژه این نوع دارا بودن پوست نازک است که موجب تسهیل در روند عمل بینی استخوانی می شود. این خصیصه موجب می شود که فرد دوره نقاهت کوتاه تری را به نسبت اشخاصی داشته باشد که بینی گوشتی دارند. زیرا میزان چربی در آنان کمتر است و بنابراین میزان تورم و التهاب کمتری را نیز پس از عمل خواهند داشت.

پروسه جراحی بینی استخوانی

در فرآیند فوق بهتر است که بینی با ایجاد برش مورد جراحی قرار بگیرد و دکتر بتواند تغییرات خواسته شده اعمال شود. این بدین منظور است که پزشک بیشترین دسترسی را داشته باشد و بتواند به طور کامل استخوان و غضروف بینی را مشاهده کند. اما به طور عمده در رینوپلاستی دو متد مورد استفاده قرار می گیرد. تکنیک باز و بسته. این دو روش را در زیر به طور کامل توضیح خواهیم داد :

روش باز یکی از روند های جراحی زیبایی بینی استخوانی

در این تکنیک جراح به وسیله ایجاد یک برش در زیر کلوملا می تواند پوست را از روی استخوان بلند کند و به طور کامل به آناتومی داخلی بینی دسترسی داشته باشد. این روش عمدتا برای اعمال میزان تغییرات بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا نیاز به دقت و جزئیات بالا می باشد در نتیجه ایشان باید به طور کامل بتواند استخوان و غضروف را ببیند.

برعکس روش بسته که دکتر این میزان دسترسی را ندارد. یکی از نکات منفی این روش می توان به طولانی بودن دوره نقاهت اشاره داشت و همچنین بهبود اسکار برجای مانده پس از جراحی بینی استخوانی نام برد. اما قابل ذکر است که این نکات منفی گفته شده ، هیچگونه تاثیری بر اثرگذاری مثبت در روند عمل زیبایی بینی نخواهد گذاشت. به عبارت ساده می توان گفت که روند باز در جراحی کردن بینی از بهترین روش ها به شمار می رود که توسط بهترین دکتر جراحی بینی استخوانی ساری مورد استفاده قرار می گیرد.

✨ جراحی زیبایی بینی تحت نظر دکتر محمد حسین ارزاقی 

 

روش بسته یکی دیگر از روند های عمل بینی استخوانی

در جراحی همواره تبحر و مجرب بودن پزشک از مهمترین فاکتور های دریافت نتیجه نهاییی مطلوب به شمار می رود. در تکنیک بسته نیز به علت آن که جراح برش ها را درون سوراخ های بینی وارد می کند ، به ساختار داخلی در حد روش باز دسترسی ندارد. و این به معنای آن است که انجام جراحی بینی استخوانی با استفاده از متد بسته نیازمند تبحر و سابقه کار مرتبط دکتر می باشد.

او با تمرکز و توجه می تواند با استفاده از این متد روند عمل زیبایی بینی را به اتمام برساند. نکته مثبت در ارتباط با این پروسه کوتاهی دوره ریکاوری آن است. یعنی به دلیل نبود برش بر روی پوست و در ادامه نداشتن محل بخیه ، طبیعتا نیاز به مراقبت های طولانی نخواهد بود و همچنین مشخص کننده رینوپلاستی نخواهد بود.

نکته!! انتخاب هر یک از روش های عمل زیبایی بینی استخوانی در حیطه کار جراح می باشد. زیرا وی با در نظر گرفتن شرایط بدنی شما و همچنین میزان تغییرات خواسته شده ، تصمیم به کار گیری یکی از تکنیک ها را می گیرد.

چقدر طول می کشد تا با عمل بینی استخوانی، به چهره دلخواه خود برسیم؟

این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. به طور کلی حدود 1 تا 3 ساعت این عمل زمان می برد، اما زودتر یا دیرتر تمام شدن آن به عوامل مختلفی بستگی دارد :

میزان پیچیدگی عمل : قوز بینی، انحراف تیغه بینی و مشکلات تنفسی، از جمله عواملی هستند که بر پیچیدگی عمل و در نتیجه، مدت زمان آن تاثیر می گذارند.
تجربه و مهارت جراح : جراحان باتجربه، با سرعت و دقت عمل می کنند و می توانند عمل را در زمان کوتاه تری به پایان برسانند.
نوع تکنیک جراحی : تکنیک های مختلفی برای جراحی بینی وجود دارد که هر کدام زمان خاص خود را دارند. به طور کلی، جراحی بینی باز نسبت به جراحی بینی بسته، زمان بیشتری می برد.

چه زمانی برای جراحی بینی استخوانی مناسب است؟

رشد کامل استخوان ها در سن 16 سالگی در دختران و در سن 18 سالگی در پسران تکمیل می شود. تا قبل از این سنین، استخوان های بینی هنوز در حال رشد هستند و انجام عمل جراحی می تواند به رشد آنها آسیب برساند.
به همین دلیل بهتر است تا قبل از این سنین، بینی زیر تیغ جراحی نرود. در شرایطی که تنفس برای فرد سخت است و سن شخص کمتر از 16 سال است، بهترین کار جراحی بینی است. علاوه بر سن، باید به عوامل دیگری نیز توجه کرد:

سلامت عمومی : فرد باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد.
عدم وجود بیماری های خاص: بیماری های خاص مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی، می توانند خطر عمل را افزایش دهند.
انگیزه و انتظارات واقع بینانه : فرد باید انگیزه ی کافی برای انجام عمل داشته باشد و انتظارات واقع بینانه ای از نتایج عمل داشته باشد.

مدل عمل بینی استخوانی :

در میان افرادی که متقاضی رینوپلاستی هستند تعداد بسیاری از آنان این پرسش را مطرح می کنند که بهترین شکل جراحی بینی استخوانی کدام است؟ پاسخ این جواب نزد خود شماست. زیرا همانطور که از دوران مدرسه خوانده اید می دانید که هر فرد آناتومی بدنی متفاوتی با دیگری دارد و این موضوع در ارتباط با دیگر اندام های بدن نیز صدق می کند. این حرف به این منظور بیان شد که بدانید نتیجه روند عمل کردن بینی در هر شخص با دیگری متفاوت است و هیچ دو نفری را پیدا نخواهید کرد که فرم دماغ آنان با یکدیگر یکسان باشد. زیرا هر فرد نوع پوست و میزان و اندازه غضروف آنان با هم متغیر است و همین تفاوت ها موجب می شود که نتیجه عمل بینی استخوانی نیز برای همه یکسان نباشد بنابراین نمی توان به طور خاص گفت که مدلی جزو بهترین ها به شمار می رود.

همواره در انتخاب نوع مدل بینی در جراحی ، صورت و سلامت تنفس خود را در نظر بگیرید. ژنتیک اشخاص آنان را از یکدیگر مستثنا می سازد یکی با صورتی گرد و دیگری کشیده. در نتیجه برای ادامه زندگی بهتر ، خوب است که در زمان انتخاب مدل بینی جدید ؛ دقت داشته باشید که چه میزان تغییر موجب هارمونی بینی با دیگر اجزا صورت می شود و یا به عبارت ساده تر کدام نوع به صورت شما بیشتر می آید. هرگز در این باره شخصی را الگو قرار ندهید.

عمل بینی استخوانی

اقدامات قبل از جراحی بینی استخوانی

  • اولین و مهم ترین گام در جهت انجام عمل بینی استخوانی ، انتخاب جراح بینی استخوانی متبحر و حاذق می باشد ، از این رو در انتخاب جراح بینی استخوانی و برای مشاوره می بایست به مطب پزشک منتخب مراجعه کرده و نمونه کارهای ایشان را روئیت کنید.
  • مراجعه کنندگان رینوپلاستی استخوانی ، جهت داشتن رضایت از این فرایند زیبایی باید به توصیه و نکات قبل از این پروسیجر به فرمایش بهترین پزشک عمل بینی استخوانی توجه کرده و تمام موارد را به دقت رعایت کنند.
  • به مدت دو هفته پیش از جراحی از مصرف داروهای مسکن همچون ایبوپروفن اجتناب کنید.
  • در مدت زمان دو هفته از مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • چنانچه به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی استفاده می کنید ، جراح بینی را مطلع کنید.
  • شب پیش از جراحی بینی استخوانی حتما استحمام نمایید زیرا تا  چند روز بعد از انجام این پروسه زیبایی نمی توانید دوش بگیرید.
  • همچنین به دلیل خالی بودن معده حین عمل بینی ، شب قبل شام سبکی میل کنید و نیز 6 الی 8 ساعت پیش از تایم اعلام شده رینوپلاستی استخوانی باید ناشتا باشید.
  • آزمایش خونی که پیش از عمل بینی استخوانی ، توسط جراح تجویز شده را انجام دهید و فراموش نکنید که جواب این تست را در روز جراحی به همراه داشته باشید.
  • متقاضی می بایست یک ساعت پیش از جراحی بینی استخوانی به اتفاق یک همراه در کلینیک و یا بیمارستان حضور داشته باشد و همچنین برای پس از این پروسیجر لباس جلوباز یا گشاد به همراه خود داشته باشد.

زمان مورد نیاز برای عمل کردن بینی های استخوانی :

هماطنور که در خطوط بالایی اشاره شد می دانید که روند و نتیجه جراحی بینی استخوانی منحصر به فرد برای شخص متقاضی می باشد. یعنی مدت زمان مورد نیاز به طور عمده می تواند برای هر کسی متفاوت باشد و یکسان در نظر گرفته نشود. بر اساس ساختار بینی و مقدار ایرادات داشته و به ویژه شرایط جسمانی فرد مورد بررسی قرار می گیرد و این بازه زمانی به طول می انجامد. اما به طور معمول حدود یک الی دو ساعت در حالت نرمال مدت زمان مورد نیاز است.

عمل زیبایی بینی استخوانی پس از اتمام پروسه نیاز به بستری شدن طولانی نخواهد بود و فرد بلافاصله بعد از معاینه جراح می تواند ترخیص شود. اما به خاطر داشته باشید که مراقبت های بعد از جراحی بینی استخوانی در منزل باید طبق گفته های پزشک انجام بگیرد. این امر موجب تسریع در روند بهبودی و درمان می شود همچنین باعث کوتاهی در دوره ریکاوری نیز می شود.

علل ایجاد قوز بینی

در واقع قوز همان برآمدگی اولیه روی بینی است که ظاهر و نمای نیم رخ بینی را نامناسب می کند. هم چنین برآمدگی موجود باعث عقابی و استخوانی بودن بینی بعضی افراد می شود که موجب عدم تناسب بینی با سایر اجزای صورت می شود. وجود این برآمدگی در بعضی افراد ارثی بوده و در دسته ای دیگر به دلیل ضربات ایجاد شده در درگیری ، تصادفات و فعالیت های شدید ورزشی در دوران کودکی می باشد. به همین دلیل جوش خوردن نامناسب استخوان و تغییر شکل آن باعث ایجاد قوز می شود. برای برطرف شدن قوز موجود در این عضو بویایی عموما جراح در حین جراحی بینی استخوانی با ایجاد تغییراتی در غضروف و بافت استخوان بیمار اقدام به برطرف شدن قوز موجود می کند.

✨ عمل بینی استخوانی در مازندران تحت نظر دکتر ارزاقی 

 

بهترین جراح بینی استخوانی

وجود برآمدگی و قوز در بینی از لحاظ زیباشناسی ، باعث ایجاد عدم تناسب بین بینی و اجزای دیگر چهره می باشد و موثرترین دلیل مراجعه داوطلبان رینوپلاستی استخوانی جهت انجام جراحی بینی استخوانی ، حذف این برآمدگی یا پل بینی می باشد.

سوالات متداول عمل بینی استخوانی

اسپلینت بینی چیست ؟

پس از اتمام پروسه تغییر در شکل ظاهری بینی دکتر برای تثبیت فرم جدید بر روی آن از گچ مخصوصی استفاده می کند که عمدتا هفت الی ده روی بایستی بر روی ناحیه تحت درمان باقی بماند.

به چه روشی بفهمم بینی من نیز استخوانی است یا خیر؟

ابتدایی و ساده ترین روش در این باره بررسی کردن دماغ است. این کار با لمس بینی آغاز می شود ؛ دست بزنید و ببیند آیا شما غضروف و استخوان محکم دارید؟ بر روی تیغه دارای برآمدگی هستید؟ پره های بینی شما پهن و گشاد است یا افتاده و کشیده؟ با پیدا کردن پاسخ این سوالات ساده می توانید متوجه شوید که آیا بینی شما نیز استخوانی است یا خیر.

تورم بینی بعد از عمل چقدر طول می کشد؟

ورم بینی بعد از جراحی بینی استخوانی یکی از عوارضی است که کوتاه مدت بوده و در بین افراد مختلف مشترک است. به جهت آسیب و ایجاد تغییرات استئوتومی در غضروف و بافت بینی که به طور تقریبی در اطراف بینی و چشم بیمار ایجاد شده به طور طبیعی صورت و بینی افراد دچار تورم می شوند که به مرور زمان و با رعایت مراقبت های بعد از رینوپلاستی این عارضه کاهش می یابد. در واقع می توان گفت تورم صورت با قرار دادن کمپرس یخ در آن ناحیه و در مدت زمان بین 2 – 1 هفته رفع می شود ، اما تورم بینی به ضخامت پوست بینی بین 1 تا 6 ماه ابتدایی بستگی دارد که رفته رفته کاهش می باید. به عنوان مثال این التهاب در ماه اولیه در پوست های نازک و در پوست های ضخیم در6 ماه ابتدایی تورم کاهش می یابد. از این رو نتیجه نهایی رینوپلاستی پس از 12 ماه مشاهده می شود.

بر روی بینی استخوانی که عمل شده می توان جراحی ترمیمی انجام داد ؟

نتیجه دریافت شده از روند جراحی بینی استخوانی طبیعتا نیازمند مراقبت های خاص است که فرم جدید تثبیت شود و ماندگاری داشته باشد. در غیر اینصورت هر اتفاقی ممکن است موجب تغییر در فرم جدید بینی گردد و تفاوتی در بینی استخوانی یا گوشتی نخواهد داشت. بله بینی استخوانی را می توان تحت عمل ثانویه قرار داد با توجه به صلاحدید بهترین جراح بینی ساری دکتر ارزاقی این امر بایستی انجام بگیرد.

بعد از عمل بینی استخوانی می توان حمام  رفت ؟

جواب این سوال به دو بازه متفاوت نیاز دارد. به این معنا که اگر همچنان گچ بر روی بینی دارید بهتر است که حمام نروید و در صورت نیاز اگر مجبور به استحمام شدید دقت داشته باشید که نباید اسپلینت و بانداژ بینی خیس شود. اما بعد از این دوره به راحتی می توانید دوش بگیرید و هیچ مانعی نداشته باشید.

مسافرت بعد از جراحی بینی استخوانی ممکن است ؟

سفر با هواپیما یا هر نوع وسیله نقلیه دیگر بهتر است به موقعی واگذار شود که فرد سلامت خود را به دست آورده باشد. زیرا در این مدت بهتر است شخص به سلامت خود توجه خاص داشته باشد که نتیجه جراحی زیبایی بینی استخوانی مطابق میل و خواسته او باشد.

رژیم غذایی خاصی برای پس از روند جراحی زیبایی بینی نیاز است ؟

به طور معمول برنامه غذایی خاصی احتیاج نخواهید داشت. اما همانطور که اطلاع دارید یکی از عارضه های عمل بینی استخوانی تورم و التهاب خواهد بود و برای سرعت بخشیدن به درمان این حالت بهتر است که مصرف ید و نمک را در وعده های غذایی خود به حداقل برسانید.

عوارض بعد از عمل کردن بینی باقی خواهد ماند ؟

در بینی های استخوانی به دلیل پوست نازک و غضروف محکم عمدتا عارضه های کمتری به نسبت دیگر نوع بینی را خواهید داشت. اما دقت به این نکته مهم است که تمامی تغییر حالت های بدن در روند جراحی بینی استخوانی پس از اتمام دوره نقاهت به طور کامل بهبود خواهند یافت و آثاری از عارضه ها برجای نخواهد ماند.

آیا این متد را می توان با استفاده از لیزر انجام داد ؟

متاسفانه این تنها یک ترفند تبلیغاتی است و واقعیت ندارد. هرگز با استفاده از لیزر نخواهید توانست ایراداتی از قبیل قوز و انحراف و کج بودن بینی را برطرف کنید. لطفا توقعات خود را عقلانی کنید و فریب هیچ یک از تبلیغات رسانه ای را نخورید. تنها کاربرد لیزر که بهترین جراح بینی استخوانی ساری از آن در روند جراحی بینی استخوانی استفاده می کند ، بهبود ایرادات پوستی می باشد.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوروش
کوروش
1 سال قبل

بینی استخوانی رو میشه با روش بسته عمل کرد؟ فقط بینیم کمی انحراف داره به سمت چپ

drarzaghi14
drarzaghi14
1 سال قبل
پاسخ به  کوروش

بله

Call Now Button