چسب زدن بینی

جراحی بینی پروسیجری ایمن و کم تهاجم است که به تغییر ساختار داخلی و ظاهری آن کمک شایانی می کند. از این رو به میزان تغییرات خواسته شده ، این عضو صورت دچار عوارض بعد از راینوپلاستی می شود. بروز این حالات که شامل تورم ، کبودی ، التهاب و غیره می باشد امری کاملا طبیعی است. در واقع واکنش بدن به تغییر به وجود آمده موجب پدید آمدن این حالت در فرد می گردد. از این رو جراح بینی برای مقابله با برخی از این شرایط ، چسب زدن بینی را توصیه می کند. این کار موجب کنترل ورم به وجود آمده در دماغ شده ، همانطور که در مقاله ورم بینی از دکتر محمد حسین ارزاقی  مطالعه کرده اید می دانید که تورم رخ داده دو نوع دارد استفاده از تامپون و چسب برای پیشگیری افزایش این حالت به کار می رود.

 

چسب زدن بینی + دکتر ارزاقی

 

آیا چسب زدن بینی امری مهم است ؟

میزان تورم و التهاب بعد از پروسیجر به مقدار ضخامت پوست و میزان تغییرات اعمال شده بستگی دارد. این حالت برای هر فرد متفاوت است و شرایط یکسانی را به دنبال ندارد. در مراقبت های بعد از جراحی بینی به عینه مشاهده کرده اید که رعایت توصیه ها و نکات گفته شده توسط دکتر خوب عمل بینی به تسریع در روند درمان و بهبودی سریعتر کمک می کند.

یکی از اقدامات مهم در دوره ریکاوری استفاده کردن مناسب از چسب بینی می باشد. مدت زمان مورد نیاز برای چسب زدن بینی کاملا به صلاحدید جراح می باشد. شایان ذکر است که در پروسه رینوپلاستی پوست از روی استخوان جدا شده و تغییراتی بر روی غضروف به وجود می آید و در پی آن تورم والتهاب به وجود می آید که استفاده از چسب موجب می شود که این شرایط به وجود آمده کنترل شود و بهبود یابد.

خلاصه ای از آنچه که باید در ارتباط با این موضوع بدانید :

بی شک شما یکی از زیباجویانی هستید که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارید یا انجام داده اید و نیاز به پاسخی کامل برای برخی از پرسش های مطرح شده خود دارید. طبیعتا شخصی که فرم بینی خود را تغییر داده است تمایل دارد که هرچه زودتر شکل جدید را به همگان نمایش دهد. لازمه این کار داشتن دماغی بدون تورم است ، به همین دلیل نیازمند انجام چسب زدن بینی هستید که فرم جدید را تثبیت و میزان ماندگاری آن را افزایش دهید.

وقتی که برای برداشتن بانداژ و اسپلینت بینی به مطب دکتر مراجعه می کنید بی شک ایشان برای شما نحوه درست چسب زدن بینی را آموزش می دهد و از این پس فرد بایستی خود این کار را انجام دهد. عمدتا یک سری سوال در ذهن فرد به وجود می آید ؛ آیا استفاده از چسب پس از عمل بینی موثر است ؟ فرقی می کند که چگونه بینی را چسب زد ؟ چه مدت باید اینکار را ادامه داد ؟ اگر این کار را انجام ندهیم چه میشود ؟ نگران نباشید!! پاسخ تمامی این پرسش ها و خیلی ابهامات دیگر در این زمینه را جراح بینی برای شما شرح خواهد داد.

مزایای چسب زدن بینی

بهرمند شدن از این پروسه مزیت های بسیاری دارد که رایج ترین و متداول ترین آن ، کاهش تورم بینی است. علاوه بر این موضوع می تواند موجب بهتر شدن شرایط زیر نیز گردد :

  • کبودی
  • خونریزی
  • تنفس بهتر
  • تثبیت فرم جدید
  • تسریع در درمان

نکته قابل توجه این است که عمدتا میزان تورم در ساعت های پایانی روز بیشتر از باقی روز است و بدین ترتیب عمدتا جراح بینی پس از مدتی ترجیح را بر آن می دانند که فرد بهتر است که در شب بیشتر چسب زدن بینی را رعایت کنند.

آموزش چسب زدن بینی

ابتدایی ترین حرکت پاکسازی پوست است که بهتر است با شوینده ملایم این کار را انجام دهید و در پس آن مراحل چسب زدن را به طور کامل انجام دهید. دقت داشته باشید که انجام مراحل به صلاحدید جراح می باشد و بر اساس گفته های او باید انجام شود.

قدم اول : انتخاب کردن چسب مناسب این کار از واجبات می باشد . دقت کنید که هر نوع چسبی که در بازار موجود است مناسب برای انجام چسب زدن بینی به شمار نخواهد آمد.

قدم دوم : دقت داشته باشید که باید این کار بر روی پوست تمیز انجام شود. در نتیجه باید پوست را عاری از هر نوع آلودگی داشته باشید و در ادامه بهتر است که با پد های الکلی بر روی سطح پوست بینی را به آرامی تمیز کنید.

قدم سوم : چسب ها را به اندازه های مشخص شده توسط جراح بینی برش بزنید. تعدادی از چسب ها را به 3 الی 4 سانتی متری تکه کنید حدود 6 الی 8 قطعه کفایت می کند. 2 تکه چسب بلند تر نیز احتیاج دارید که اندازه این دو تکه عمدتا به نوع بینی فرد و کشیدگی آن بستگی دارد.

قدم نهایی : در این قسمت بایستی چسب های آماده شده را بر روی پوست بینی بچسبانید. برای انجام این کار بهتر است که در برابر آینه قرار بگیرید و به طور واضح خود را مشاهده کنید. ابتدا باید چسب های 3 الی 4 سانتی را به طور عرضی بر روی بینی قرار دهید ، دقت کنید که این کار باید از بالا به پایین انجام شود.

نکته دیگر این است که باید ناحیه ای از چسب اولیه در زیر چسب بعدی قرار داشته باشد. برای تثبیت آن ها دقت کنید که به فرم جدید دماغ فشاری وارد نکنید و مراحل را به آرامی طی کنید. پس از چسباند تموم تکه های کوتاه ، نوبت به قطعه های 10 الی 12 سانتی می رسد. این ها را باید به شکل حرف انگلیسی U برروی بینی اعمال کنید. در این مرحله دقت داشته باشید که مرکزیت این تکه ها باید دقیقا در زیر بینی واقع شود و ادامه آن را در اطراف بچسبانید.

نکته !!! در این کار باید ظرافت به خرج دهید و از همه مهمتر در موقع اعمال چسب ها باید مراقب باشید که مانع برای حفره های بینی نشوید و مسیر تنفس را مسدود نکنید.

مراقبت از چسب بینی پس از عمل

طبیعتا انجام چسب زدن بینی نیازمند مراقبت های خاص می باشد. به عنوان مثال برای چسباندن نباید به بینی فشار وارد کرد. یا برای برداشتن نمی توان آن را از روی پوست کشید. زیرا پوست بینی به تازگی در حال ترمیم و بهبود می باشد. به طور معمول برای برداشتن چسب بهتر است که در حمام این کار را انجام دهید ، یعنی بگذارید با خیس شدن ، خود چسب حالت چسبندگی خود را از دست بدهد و به ترتیب بتوان آن را از روی بینی جدا کرد.

شایان ذکر است که در موقع برداشتن باید دقت کنید که جهت بلند کردن چسب از روی بینی به کدام سمت می باشد. در واقع می دانید که نباید بینی را به سمت پایین کشید در نتیجه در زمان تعویض چسب نیز باید دقت کنید که از پایین به سطح بالا انجام شود. اصلا نگران نشوید انجام چسب زدن بینی در روز های ابتدایی توسط بهترین جراح بینی ساری یا دستیاران ایشان انجام شده و به شما نیز آموزش داده خواهد شد. پس نگران نباشید که من بلد نیستم و چطور باید این کار را انجام دهم ، تمامی نکات گفته شده به طور عملی به شما آموزش داده می شود.

چند وقت یکبار باید چسب بینی را تعویض کرد ؟

همانطور که می دانید ، میزان و مقدار تورم بعد از عمل بینی به ضخامت پوست بینی فرد بستگی دارد. همینطور مدت تعویض چسب نیز به این فاکتور وابسته است. اگر شخص پوستی نرمال داشته باشد ، طبیعتا روزی یک بار باید چسب را تمدید کند. اما در آن دسته که پوستی چرب دارند بهتر است که هر روز چسب زده شده را عوض کنید. در آخر گروهی از اشخاص که پوستی خشک دارند ، سه روز یکبار می توان به تعویض کردن اقدام کنید. نکته حائز اهمیت در این موارد این است که در موقع تعویض کردن چسب بهتر است که به پوست حداقل سه ساعت استراحت بدهید که نفس بکشد و مجدد چسب زدن را اعمال کنید.

آیا راه کار دیگری بجز چسب زدن بینی برای کاستن از مقدار تورم بینی وجود دارد؟

در رینوپلاستی به روش باز و یا بسته ، عارضه های جراحی بینی را تجربه خواهید کرد. نکته قابل ذکر این است که این تورم و التهاب به وجود آمده عمدتا به دلیل برش های حین جراحی می باشد که در نوع بینی گوشتی با استخوانی متغیر خواهد بود. اما دقت داشته باشید که روش های دیگری همچون استفاده از کمپرس های سرد و گرم و یا بالا نگهداشتن سر همگی برای مدت کوتاهی جوابگوی حالت رخ داده هستند اما چسب زدن بینی ، پروسه ای طولانی و موجب اثر گذاری بر روی نتیجه نهایی جراحی زیبایی بینی خواهد بود از این رو بهترین راه کار برای کاهش میزان ورم پیش آمده همین متد خواهد بود.

چسب زدن بینی به صورت اشتباه

هر کاری را که به اشتباه انجام دهید یا درست و کامل انجام ندهید طبیعتا نتیجه عکس خواهد داشت. چسب زدن بینی نیز از کارهایی است که باید در موقع آموزش دیدن تمام تمرکز خود را به خرج دهید که در موقع انجام آن دچار اختلال نشده و در پی آن نتیجه مناسبی را دریافت کنید. شل یا بیش از حد سفت زدن چسب می تواند نتیجه عکس داشته باشد. اگر فکر می کنید در زمان آموزش شما قادر به یادآوری تمامی نکات گفته شده نیستید ، بهتر است که از روند چسب زدن توسط دکتر فیلم تهیه کنید و از روی آن در منزل پروسه چسب زدن را تکرار کنید.

از این رو میزان خطای به وجود آمده کاهش می یابد و روند را به درستی انجام خواهید داد. شایان ذکر است که تمامی اقدامات انجام شده در دوره نقاهت باید تحت نظر بهترین جراح بینی ساری صورت بگیرد به خصوص مدت زمان انجام چسب زدن بینی ، زیرا باور غلطی که در میان مردم وجود دارد این است که اگر بازه زمانی بیشتری از این روش استفاده کنند نتیجه نهایی بهتری را دریافت خواهند کرد. در صورتی که این باور غلط بوده و اصلا واقعیت ندارد. زیرا به توصیه پزشک شروع دوره چسب زدن و پایان آن در یک برهه زمانی مشخص می باشد و قبل و بعد از آن تاثیر چندانی را نخواهید دید.

در نتیجه بهتر است که طبق توصیه های دکتر خوب بینی روند را ادامه داده و چسب زدن بینی را زیر نظر ایشان انجام دهید. هر نوع سوال و ابهامی که در این بازه برای شما مطرح می شود بایستی توسط پزشک مربوطه برطرف شود. دقت داشته باشید که بجز دکتر شما فرد متخصص دیگر اطلاعی از آناتومی بینی شما ندارد و نمی تواند راهنمای خوبی برای سوالات شما باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button