شستشوی بینی بعد از جراحی

با افزایش نیاز روز افزون مردم به عمل های متفاوت الخصوص جراحی زیبایی، مراقبت و شستشوی بینی بعد از جراحی جزء موضوعاتی است که چگونگی آن همواره از دغدغه های اصلی به حساب می آید. پس از اعمال هر گونه تغییرات بر روی بدن انسان ، نیازمند کارهایی هستیم که به بهبود هر چه سریع تر اندام کمک کند. ین اقدامات میتوانند در دسته های مختلفی اعم از مصرف به موقع داروها ، رژیم غذایی مناسب ، شستشو و تعویض بانداژ محل جراحی باشد. جراحی بینی در این مورد با حساسیت های بیشتری همراه  خواهد بود.شستشوی این عضو جراحی شده راه تنفسی را باز میکند ، محیط بینی را مرطوب نگه میدارد  و تورم ناشی از عمل را کاهش میدهد. اگرچه از نظر اکثر بیماران شستشوی بینی بعد از عمل بسیار طاقت فرسا میباشد و باید با دقت بسیاری انجام شود ، اما نتایج شگرفی بر بهبود محل جراحی دارد. در این مبحث از سایت دکتر محمد حسین ارزاقی بهترین جراح بینی در ساری با ما همراه شوید تا اطلاعات جامعی در این زمینه کسب نمایید.

 

شستشوی بینی بعد از جراحی - دکتر ارزاقی

 

اهمیت شستشوی بینی بعد از جراحی

این عمل میتواند به منظور تسهیل عملکرد تنفس (رفع پلیپ) یا به منظور زیبا سازی مورد استفاده قرار بگیرد. مراقبت های بعد از جراحی بینی به اندازه خود جراحی از اهمیت بسیاری برخوردار است . انجام صحیح و به موقع آن نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. معمولا متخصصان از بیماران خود میخواهند که با محلولهای شستشوی روزانه ، اسپری ها ، نتی پات ها این کار را انجام دهند

شستشو و پاکسازی از اقداماتی است که موارد مطلوب زیر را در پی خواهد داشت:

  1. شستشوی بینی بعد از عمل ، از تجمع مخاط و عفونت ها جلوگیری میکند.زخم ها محل اجتماع انواع باکتری ها میباشند و باکتری ها عامل اصلی عفونت .هرچه فرایند عفونت زدایی به تعویق بیافتد زخم شما دیرتر خوب میشودو در مواقعی تشدید عفونت عارضه هایی اعم از تب ، کاهش سیستم ایمنی بدن را در پی خواهد داشت.
  2. شستشوی بینی بعد از جراحی به رفع گرفتگی بینی کمک میکند و منجر به تنفس آسان و بهتر خواهد شد.از عمده مسائلی که بسیاری از بیماران با آن دست و پنجه نرم میکنند مشکل تنفسی بعد از جراحی میباشد. بافت های مرده درون بینی باعث انسداد مجاری تنفسی میشود که تنها راه حل آن شستشو با محلول میباشد.
  3. لخته های خون موجود که پس از جراحی به وجود آمدند را از بین میبرد. خروج لخته ها در واقع موجب تشکیل بافت های جدید میشوند که ترمیم قسمت جراحی شده را منجر میشود. شستشوی بینی بعد از عمل محیط را از این سلولهای مرده بری میکند.
  4. از بوی بد زخم ها و عوارض جراحی جلوگیری میکند. این بو ناشی عفونت درون محیط مرطوب بینی است که نشان دهنده آلودگی های باکتریایی در این محل است.

زمان شستشوی بینی بعد از جراحی

فرقی نمی کند جراحی شکستگی بینی انجام داده اید یا جراحی ترمیمی بینی ، زمانی که از بیمارستان مرخص شدید و به خانه بازگشتید میتوانید اطراف عضو جراحی  شده را تمیز کنید اما شستشوی بینی بعد از عمل  تا سه هفته اول بعد از آن مجاز نمیباشد. زیرا در اغلب موارد پزشک معالج فیتیله ای را در سوراخ های بینی قرار میدهد. بعلاوه آتل و بانداژ موجود نیز مانع از انجام این عمل میشود. شستشو خیس شدن تامپون و گچ بینی را در پی دارد که در نهایت موجب تشدید عفونت میشود. بنابراین تنها کاری که از دست شما برمی آید تمیز کردن بدون استفاده از محلول میباشد.

✔نکته : بهتر است بینی را بعد از جراحی تا دو ماه هر 6 ساعت یکبار شستشو دهید و بعد از گذشت این مدت زمان شما میتوانید به حالت عادی خود برگردید و مانند سابق به شستشوی این عضو بپردازید.

چگونگی شستشوی بینی بعد از جراحی

یکی از چالش هایی که افراد در عمل زیبایی و درمانی با آن مواجه هستند ،عمل پاکسازی این عضو میباشد.این دشواری به این علت است که با گذشت زمان وضعیت بینی بسته به بخیه در شرایط متفاوتی قرار دارد بنابراین نیازمند شستشوی متفاوتی نیز میباشد. طرز صحیح شستشوی بینی به صورت گام به گام در ادامه آمده است:

  • شستشوی بینی در هفته اول

در این هفته از شستشوی بینی بعد از جراحی خبری نیست زیرا شما به خاطر وضعیت پانسمان با محدودیتهایی مواجه هستید.لازم به ذکر است که تنها از روز سوم تا پنجم احتمال ترشح خون آبه از مجرای بینی وجود دارد که میتوانید آن را تمیز کنید. در برخی موارد بنا به صلاحدید پزشک متخصص از قطره ی تجویز شده استفاده کنید. در نهایت بعد از گذشت شش روز و قبل از برداشت آتل ، شما استحمام میکنید و اجازه ی میدهید آتل موجود خیس شود. این کار موجب برداشتن آسان آن در روز هفتم میشود .در این ایام نیز شما مجاز به شستشوی بینی بعد از عمل نیستید.

  • شستشوی بینی با سرم یا گوش پاک کن در هفته دوم یا سوم

بهترین محلول برای شستشوی بینی ، سرم نمکی 9% یا سرم سدیم کلرید میباشد. در طول هفته ی دوم و سوم از گوش پاک کن آغشته به سرم برای پاکسازی عضو استفاده کنید. همچنین میتوانید در تمام طی این مدت از قطره ی تجویز شده توسط پزشک نیز در هنگام شستشوی بینی بعد از جراحی استفاده کنید.

  • شستشوی بینی بعد از هفته چهارم

در این مرحله بینی به یک وضعیت نسبتا مناسبی میرسد. شما اجازه خواهید داشت که با استفاده از سرنگ سرم را به داخل سوراخ بینی خود وارد کنید و محیط داخلی آن را مورد شستشو قرار دهید. این کار التهاب و ورم بینی را از بین میبرد و از طرفی چون محل زخم ها در حال بهبودی کامل میباشد ، شستشو به این امر کمک میکند.

چگونگی شستشوی بینی بعد از جراحی

در ابتدا شما به یک سرنگ 10 سی سی نیاز دارید که میتوانید آن را از داروخانه تهیه کنید.سوزن آن را دور بیاندازید و در حال نشسته یا سرپا سر خود را به سمت پایین خم کنید.محلول شستشو را از طریق سرنگ در داخل بینی خود بریزید و همزمان عمل دم را انجام دهید تا هوای وارد شده به داخل بینی شما کمک کند تا محلول به تمامی نقاط برسد.حواستان باشد که محلول به داخل گلوی شما وارد نشود زیرا وجود خون آبه در داخل بینی و ورود آن به گلوی شما باعث حالت تهوع و در مواردی  استفراغ میشود که برای وضعیت بخیه ی شما مناسب نیست.این کار را برای هر دو سوراخ بینی خود انجام دهید.جای نگرانی ندارد اگر طی این عمل بخیه به همراه مقداری لخته خون از بینی خارج شد ، این موضوع نشان دهنده ی جوش خوردن محل جراحی میباشد. در این صورت به شستشو ادامه دهید.

نکات مهم شستشوی بینی بعد از جراحی

از فین کردن برای تمیزکردن بینی خودداری کنید.حداقل تا 3 ماه بعد از جراحی نباید این کار را انجام دهید. زیرا باعث پاره شدن رگ های خونی و آسیب به مجرای بینی میشود .بعلاوه بسته به بافت درون بینی شما ممکن است بخیه ها بخوبی متصل نشده باشند این کار فشار زیادی را به جای زخم ها وارد میکند. سایر موارد عبارتند از :

  • هرگز از انگشت یا پارچه برای تمیز کردن بینی استفاده نکنید.
  • از اسیب هایی که حین تمیزکاری ممکن است به بینی شما وارد شود آگاه باشید و با احتیاط این کار را انجام دهید
  • اگر احساس عطسه یا سرفه میکنید تنها با دهان باز آن را انجام دهید.
  • بعد از پاکسازی بینی با محلول ، با استفاده از پماد از خشکی بینی خود جلوگیری کنید.

پماد بینی بعد از عمل 

دکتر ارزاقی بهترین جراح بینی ساری پیشنهاد می کنند بعد از عمل جراحی زیبایی یا درمانی در هفته اول آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید و در اغلب موارد پماد تتراسایکلین که مکمل اقدام شستشوی بینی بعد از جراحی میباشد ، توصیه میشود.این پماد ها از عفونت و خشکی بینی جلوگیری میکند .روش صحیح اعمال آنها به این صورت است که : در ابتدا بخیه های درونی و بیرونی را با استفاده از دو گوش پاک کن مجزا آغشته به سرم تمیز کنید. و سپس با استفاده از گوش پاک کن دیگر پماد را بر روی بخیه های داخلی به آرامی بمالید.قسمت بیرونی مجرای تنفسی را نیز به پماد آغشته کنید و بیاد داشته باشید که لزومی ندارد گوش پاک کن را در درون سوراخ های بینی تا انتها فرو ببرید.بعد از گذشت هفته ی دوم جراحی که تمامی بخیه ها افتادند، از پماد ویتامین A برای نرم کردن جای بخیه های داخلی و خارجی استفاده میشود.برخی از بیماران نگران جای بخیه های بیرونی هستند ، باید گفت این موضوع با گذشت زمان واستفاده از پمادهای موضعی (استفاده همزمان ویتامین A و وازلین) به تدریج رفع میشود. در موارد حاد مشاهده شده است که جای بخیه ها پس از مدتی طولانی محو نشده اند در این صورت با مشورت با پزشک معالج  روش های درمانی جوانسازی پوست یا استفاده از کرم های خاص را در پیش بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button