شستشوی بینی بعد از جراحی

شستشوی بینی بعد از جراحی در طول هفته اول مجاز نبوده و در هفته دوم و سوم با سرنگ و سرم نمکی امکان شستن آن فراهم می شود. از هفته چهارم به بعد اوضاع بهتر شده و می توانید طبق سابق به شستن بینی اقدام کنید. با افزایش نیاز روز افزون مردم به عمل های متفاوت ، به ویژه جراحی زیبایی ، مراقبت و شستشوی بینی بعد از جراحی نیز به موضوعاتی بدل شد که چگونگی آن همواره از دغدغه های اصلی افراد به حساب می آید. پس از اعمال هر گونه تغییر بر روی بدن ، نیازمند اقداماتی هستیم که به بهبود هر چه سریع تر اندام ها کمک کند. این اقدامات می توانند در دسته های مختلفی اعم از مصرف به موقع داروها ، رژیم غذایی مناسب ، شستشو و تعویض بانداژ محل جراحی باشد. جراحی بینی در این مورد با حساسیت های بیشتری همراه خواهد بود.

 

شستشوی بینی بعد از جراحی - دکتر ارزاقی

 

اهمیت شستشوی بینی بعد از جراحی

شستشوی این عضو جراحی شده ، راه تنفسی را باز می کند ، محیط بینی را مرطوب نگه داشته و تورم ناشی از عمل را کاهش می دهد. اگرچه از نظر اکثر بیماران ، شستشوی بینی بعد از عمل بسیار طاقت فرسا می باشد و باید با دقت بسیاری انجام شود ، اما نتایج شگرفی بر بهبود محل جراحی دارد. در این مبحث از سایت دکتر محمد حسین ارزاقی ، بهترین جراح بینی در ساری با ما همراه شوید تا اطلاعات جامعی در این زمینه کسب نمایید.

عمل بینی به منظور تسهیل عملکرد تنفس (رفع پلیپ) یا به منظور زیبا سازی انجام می گیرد. مراقبت های بعد از جراحی بینی به اندازه خود جراحی از اهمیت بسیاری برخوردار است. انجام صحیح و به موقع آن نتایج مثبتی را در پی خواهد داشت. معمولا متخصصان از بیماران خود می خواهند که با محلول های شستشوی روزانه ، اسپری ها ، نتی پات ها این کار را انجام دهند. شستشو و پاک سازی ، از اقداماتی است که موارد مطلوب زیر را در پی خواهد داشت:

  1. شستشوی بینی بعد از عمل ، از تجمع مخاط و عفونت ها جلوگیری می کند. زخم ها محل اجتماع انواع باکتری ها می باشند و باکتری ها عامل اصلی عفونت هستند. هرچه فرایند عفونت زدایی به تعویق بیافتد ، زخم شما دیرتر خوب می شود و در مواقعی تشدید عفونت عارضه هایی اعم از تب ، کاهش سیستم ایمنی بدن را در پی خواهد داشت.
  2. شستشوی بینی بعد از جراحی به رفع گرفتگی بینی کمک می کند و منجر به تنفس آسان و بهتر خواهد شد. از عمده مسائلی که بسیاری از بیماران با آن دست و پنجه نرم می کنند ، مشکل تنفسی بعد از جراحی می باشد. بافت های مرده درون بینی ، باعث انسداد مجاری تنفسی می شود که تنها راه حل آن شستشو با محلول می باشد.
  3. لخته های خون موجود که پس از جراحی به وجود آمدند را از بین می برد. خروج لخته ها در واقع موجب تشکیل بافت های جدید شده که ترمیم قسمت جراحی شده را منجر می شود. شستشوی بینی بعد از عمل ، محیط را از این سلول های مرده پاک می کند.
  4. از بوی بد زخم ها و عوارض جراحی جلوگیری می شود. این بو ، ناشی از عفونت درون محیط مرطوب بینی است که نشان دهنده آلودگی های باکتریایی در این محل است.

زمان شستشوی بینی پس از عمل 

فرقی نمی کند جراحی شکستگی بینی انجام داده اید یا جراحی ترمیمی بینی ، زمانی که از بیمارستان مرخص شدید و به خانه باز گشتید می توانید اطراف عضو جراحی شده را تمیز کنید؛ اما شستشوی بینی بعد از عمل تا سه هفته اول بعد از آن مجاز نمی باشد. زیرا در اغلب موارد پزشک معالج ، فیتیله ای را در سوراخ های بینی قرار می دهد. بعلاوه آتل و بانداژ موجود نیز مانع از انجام این عمل می شود. شستشو ، خیس شدن تامپون و گچ بینی را در پی دارد که در نهایت موجب تشدید عفونت می شود. بنابراین تنها کاری که از دست شما بر می آید تمیز کردن بدون استفاده از محلول می باشد.

✔نکته : بهتر است بینی را بعد از جراحی تا دو ماه ، هر 6 ساعت یکبار شستشو دهید و بعد از گذشت این مدت ، شما می توانید به حالت عادی خود برگشته و مانند سابق به شستشوی این عضو بپردازید.

چگونگی شستشوی بینی بعد از جراحی

یکی از چالش هایی که افراد در عمل زیبایی و درمانی با آن مواجه هستند ،عمل پاکسازی این عضو می باشد.این دشواری به این علت است که با گذشت زمان وضعیت بینی بسته به بخیه در شرایط متفاوتی قرار دارد. بنابراین نیازمند شستشوی متفاوتی نیز می باشد. طرز صحیح شستشوی بینی به صورت گام به گام در ادامه آمده است:

  • شستشوی بینی در هفته اول

در این هفته از شستشوی بینی خبری نیست؛ زیرا شما به خاطر وضعیت پانسمان با محدودیت هایی مواجه هستید. لازم به ذکر است که تنها از روز سوم تا پنجم احتمال ترشح خونابه از مجرای بینی وجود دارد که می توانید آن را تمیز کنید. در برخی موارد بنا به صلاحدید پزشک متخصص از قطره تجویز شده استفاده کنید. در نهایت بعد از گذشت شش روز و قبل از برداشت آتل ، شما استحمام می کنید و اجازه می دهید آتل موجود خیس شود. این کار موجب برداشتن آسان آن در روز هفتم می شود .در این ایام نیز شما مجاز به شستشوی بینی بعد از عمل نیستید.

  • شستشوی بینی با سرم یا گوش پاک کن در هفته دوم یا سوم

بهترین محلول برای شستشوی بینی ، سرم نمکی 9% یا سرم سدیم کلرید می باشد. در طول هفته دوم و سوم از گوش پاک کن آغشته به سرم برای پاکسازی عضو استفاده کنید. همچنین میتوانید در تمام طی این مدت از قطره تجویز شده توسط پزشک نیز در هنگام شستشوی بینی بعد از جراحی استفاده کنید.

  • شستشوی بینی بعد از هفته چهارم

در این مرحله بینی به یک وضعیت نسبتا مناسبی می رسد. شما اجازه خواهید داشت که با استفاده از سرنگ ، سرم را به داخل سوراخ بینی خود وارد کرده و محیط داخلی آن را مورد شستشو قرار دهید. این کار التهاب و ورم بینی را از بین می برد و از طرفی چون محل زخم ها در حال بهبودی کامل می باشد ، شستشو به این امر کمک می کند.

چگونگی شستشوی بینی بعد از جراحی

  1. در ابتدا شما به یک سرنگ 10 سی سی نیاز دارید که می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید.
  2. سوزن آن را دور بیاندازید و در حال نشسته یا سر پا سر خود را به سمت پایین خم کنید.
  3. محلول شستشو را از طریق سرنگ در داخل بینی خود بریزید.
  4. همزمان عمل دم را انجام دهید تا هوای وارد شده به بینی کمک کند تا محلول به تمامی نقاط برسد. حواستان باشد که محلول به داخل گلوی شما وارد نشود زیرا وجود خونابه در داخل بینی و ورود آن به گلو باعث حالت تهوع و در مواردی  استفراغ می شود که برای وضعیت بخیه مناسب نیست.
  5. این کار را برای هر دو سوراخ بینی انجام دهید. اگر طی این عمل ، بخیه به همراه مقداری لخته خون از بینی خارج شد جای نگرانی ندارد. این موضوع نشان دهنده جوش خوردن محل جراحی می باشد. در این صورت به شستشو ادامه دهید.

 

شستشوی بینی بعد از جراحی - دکتر محمدحسین ارزاقی

 

نکات مهم شستشو بعد از جراحی بینی

از فین کردن برای تمیز کردن آن خودداری کنید. حداقل تا 3 ماه بعد از جراحی نباید این کار را انجام دهید. زیرا باعث پاره شدن رگ های خونی و آسیب به مجرای بینی می شود. به علاوه بسته به بافت درون بینی ، ممکن است بخیه ها بخوبی متصل نشده باشند. این کار فشار زیادی را به زخم ها وارد می کند. سایر موارد عبارتند از:

  • هرگز از انگشت یا پارچه برای تمیز کردن بینی استفاده نکنید.
  • از آسیب هایی که حین تمیز کاری ممکن است به بینی شما وارد شود آگاه باشید و با احتیاط این کار را انجام دهید.
  • اگر احساس عطسه یا سرفه داشتید تنها با دهان باز آن را انجام دهید.
  • بعد از پاکسازی بینی با محلول ، با استفاده از پماد از خشکی بینی جلوگیری کنید.

پماد بینی بعد از عمل 

دکتر ارزاقی بهترین جراح بینی ساری پیشنهاد می کنند بعد از عمل جراحی زیبایی یا درمانی در هفته اول ، آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید و در اغلب موارد ، پماد تتراسایکلین که مکمل اقدام شستشوی بینی بعد از جراحی می باشد توصیه می شود. این پمادها از عفونت و خشکی بینی جلوگیری می کند. روش صحیح اعمال آن ها به این صورت است که ابتدا بخیه های درونی و بیرونی را با استفاده از دو گوش پاک کن مجزا آغشته به سرم تمیز کنید. سپس با استفاده از گوش پاک کن دیگر ، پماد را روی بخیه های داخلی به آرامی بمالید.

قسمت بیرونی مجرای تنفسی را نیز به پماد آغشته کنید و به یاد داشته باشید که لزومی ندارد گوش پاک کن را در درون سوراخ های بینی تا انتها فرو ببرید. بعد از گذشت هفته دوم جراحی که تمامی بخیه ها افتادند ، از پماد ویتامین A برای نرم کردن جای بخیه های داخلی و خارجی استفاده می شود.

برخی از بیماران نگران جای بخیه های بیرونی هستند. باید گفت این موضوع با گذشت زمان و استفاده از پمادهای موضعی (استفاده همزمان ویتامین A و وازلین) به تدریج رفع می شود. در موارد حاد مشاهده شده است که جای بخیه ها پس از مدتی طولانی محو نشده اند. در این صورت با مشورت با پزشک معالج ، روش های درمانی جوانسازی پوست یا استفاده از کرم های خاص را در پیش بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button