ماساژ بعد از جراحی بینی

جراحی بینی امروزه به یکی از محبوب ترین جراحی های زیبایی برای مردان و زنان تبدیل شده و نه تنها مشکلات ظاهری این عضو را رفع می کند، بلکه عارضه هایی مثل انحراف بینی که موجب اختلالات عملکردی مانند مشکل در تنفس می شود را نیز حل می کند. این پروسیجر و دوره نقاهت آن کوتاه است، اما ورم آن تا چند ماه باقی می ماند. یکی از راه حل های برطرف نمودن این مشکل ، ماساژ بعد از جراحی بینی می باشد. با اینکه ماساژ به کاهش این تورم، افزایش گردش خون و شکل دادن به بینی کمک می کند، اما جراحان توصیه می کنند این کار را خودسرانه انجام ندهید. در صورتی که تکنیک های درست و اصولی را یاد بگیرید، می توانید از ابتدای ماه دوم، روزانه سه بار و به مدت یک دقیقه بینی را ماساژ دهید و این امر را تا شش ماه ادامه دهید. اگر با تماشای ویدئوهای مختلف گیج شده اید، تا انتهای این مقاله و توضیحات دکتر محمد حسین ارزاقی همراه ما باشید.

 

ماساژ بعد از جراحی بینی - دکتر ارزاقی

 

نقش ماساژ بعد از جراحی بینی در کاهش تورم

در رینوپلاستی معمولا استخوان بالای بینی شکسته می شود و سپس در جای خود قرار می گیرد. در ده روز اول ، انتظار می رود تورم و کبودی شدید باشد. در این مدت میان پوست و استخوان و یا عضلات تجمع مایع رخ می دهد. حجم این مایع در ده روز ابتدایی به اوج خود می رسد و ما آن را به شکل ورم می بینیم. سپس در روز یازدهم تا آخر ماه دوم، پوست کلاژن سازی را آغاز می کند. مایع میانی نیز به تدریج به علت فشار وارد شده از چسب بینی و ترمیم عضلات و استخوان ها کاهش می یابد و در نتیجه آن ، تورم کم می شود. می توان از ماساژ بعد از جراحی بینی برای کاهش این عارضه استفاده کرد.

کاهش تورم با ماساژ

در ابتدای ماه دوم، ماساژ موجب می شود چرک و مایع میانی به دیگر بخش های صورت منتقل شود و دیگر بین غضروف و پوست تجمیع نشود. مزیت دیگر این روند این است که مانع بروز فیبروز و لخته شدن خون می شود که به علت تخلیه مایع لنفاوی رخ میدهد. بنابراین این امر راه حلی تاثیرگذار برای کسانی است که در قسمت نوک احساس ناخوشایندی دارند می باشد. غیر از موارد ذکر شده، ماساژ بعد از جراحی بینی به دلیل شکل دادن به این عضو و نابود کردن مشکلات ظاهری حائز اهمیت است. اما در نظر داشته باشید ماساژ تهاجمی می تواند روی بهبودی اثر بگذارد. برای مثال امکان دارد گرافت های نوک و سپتوم از جای خود تکان بخورند. اما ماساژ آرام و حرفه ای سال هاست که توسط پزشکان توصیه می شود.

انواع ماساژ بعد از جراحی بینی

در کل این پروسیجر به سه دسته تقسیم می شود و بسته به نوع بینی (گوشتی یا استخوانی)، شکل آن پس از عمل و هدف این ماساژ نوع آن مشخص می شود. به کار گرفتن یکی از این متدها یا ترکیب آن ها می تواند به کاهش ورم کمک شایانی کند. تشخیص اینکه کدام دسته برای شما مناسب است تنها به عهده دکتر می باشد، چون اگر این کار را بدون آموزش انجام دهید احتمال دارد سهوا غضروف و استخوان را دفرمه کنید. بنابراین بدون مشورت با ایشان هیچ اقدامی نکنید تا سلامت خودتان به خطر نیوفتد.

انواع ماساژ بعد از عمل بینی به گروه های زیر تقسیم می شوند:

  • ماساژ قسمت استخوانی بینی

این قسمت بالای دماغ قرار دارد. برای ماساژ بعد از جراحی بینی لازم است تمرکز روی قسمت استخوانی و دیواره های جانبی باشد. در صورتی که هدف کاهش ورم و پخش مایع میانی باشد، باید دو تا از انگشت های خود را در دو طرف بینی قرار دهید و سپس به آرامی و بدون هیچ فشار اضافه ای بینی انگشتان را به سمت گونه ها بکشید.

هرچند توجه داشته باشید اگر ماساژ با هدف کاهش ورم یک طرفه و یا رفع انحراف جزئی تیغه پس از رینوپلاستی باشد، نوک و پشت بینی به هیچ عنوان نباید لمس شوند. ابتدا با انگشت اشاره یک طرف بینی را نگه دارید و بعد فشار آرامی به سمتی که متورم است یا کج شده وارد می کنیم. این تکنیک تاثیر قابل توجهی روی کاهش التهاب کلی، التهاب یک طرفه و از بین بردن انحراف دارد.

  • ماساژ پشت بینی

فاصله میان فرورفتگی بالای بینی، جایی که استخوان آن به استخوان پیشانی متصل شده، پشت بینی (دورسوم) نامیده می شود. در ماساژ دادن بینی بعد از عمل برای این قسمت باید یک انگشت را پایین بینی و نزدیک نوک قرار داده و به سمت بالا حرکت دهیم. مناطقی که برآمدگی بیشتری دارند باید بیشتر ماساژ داده شوند.

این حرکت تاثیر مثبتی روی دورسوم و رفع برآمدگی ها و فرورفتگی های روی آن دارد.

  • نوک بینی

این قسمت شامل بخش پایینی هرم بینی که از غضروف تشکیل شده است می شود. ماساژ بعد از جراحی بینی در این مورد تنها روی نوک انجام می شود. به این منظور باید دو انگشت اشاره خود را روی نوک بینی قرار دهید و به آرامی به سمت بیرون بکشید. این روش معمولا برای بینی های گوشتی با تیغه های بزرگ و ضخیم، در مطب و توسط دکتر انجام می شود تا تورم و التهاب کاهش یابد و پوست دوباره به غضروف بچسبد. گاهی اوقات پره ها نیز به همین شکل ماساژ داده می شوند.

بهترین زمان برای ماساژ بعد از جراحی بینی

به گفته بهترین جراح بینی در ساری ، شروع این امر باید در اول ماه یا دوم باشد. یعنی لازم است منتظر بمانید تا ورم و التهاب اولیه بخوابد و سپس اقدام به بهره گرفتن از این تکنیک کنید. در برخی رینوپلاستی ها، بینی شکسته می شود. بنابراین پس از این پروسیجر غضروف ها و استخوان ها تا مدتی نرم هستند، برای همین باید با احتیاط لمس شوند.

روش اصولی ماساژ دادن بینی

رعایت تمامی نکات و راهنمایی ها در این مورد اهمیت بسیار ویژه ای دارد. در ادامه این مقاله بخشی از این نکات را برای شما تهیه کرده ایم.

اول اینکه باید با روغن یا کرم انگشت ها را چرب کنید تا انگشت به آرامی روی پوست سر بخورد. سر خود را نیز کمی به سمت عقب خم کنید.

سپس به منظور انجام ماساژ بعد از جراحی بینی ، آن را با سه انگشت نگه دارید و از بالای نوک به سمت پیشانی بکشید. این امر را دو بار تکرار کنید.

در این مرحله دو انگشت اشاره یا شست ها را در دو طرف بینی قرار داده و به سمت گونه ها حرکت دهید، طوری که پوست کشیده شود. این مرحله را نیز دو بار انجام دهید.

دوباره به سراغ قدم دوم و سپس سوم بروید و این چرخه را برای یک دقیقه ادامه دهید.

مدت زمان انجام ماساژ بعد از جراحی بینی چقدر است؟

مدت زمان انجام این این تکنیک به دو عامل بستگی دارد. اول اینکه کدام قسمت دماغ ماساژ داده می شود و دوم نظر پزشک. ولی در حالت استاندارد می توانید هربار سه نوبت در روز به مدت یک دقیقه از ماساژ بعد از عمل بینی استفاده کنید. همچنین توصیه می شود تا شش ماه این پروسه را تکرار کنید تا به نتیجه بهتری دست پیدا کنید.

ماساژ بینی دردناک است؟

بیشتر افرادی که به این منظور به مطب مراجعه می کنند این سوال را می پرسند که آیا ماساژ بعد از جراحی بینی درد دارد؟ این عمل به هیچ عنوان درد یا ناراحتی با خود به همراه ندارد و در صورتی که درد یا احساس سوزش در هر یک از قسمت های این عضو احساس کردید، یعنی ماساژ را به اشتباه انجام داده اید. پس نیازی به نگرانی نیست، گروه دکتر محمد حسین ارزاقی بابهره گیری از بهترین تکنیک ها و با تجربه ای که در این زمینه دارند شما را به بهترین نتایج می رسانند.

ماساژ بعد از جراحی بینی گوشتی و استخوانی

این روند در بینی استخوانی معمولا در قسمت بالایی، جایی که بیشتر از استخوان تشکیل شده انجام می شود و در بینی گوشتی در قسمت نوک و پره ها صورت می پذیرد. در نوع گوشتی به علت ضخامت پوست ورم بیشتر است و کاهش آن مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. بنابراین نیاز است ماساژ بیشتر و به مدت طولانی تر انجام شود.

آیا این ماساژ بینی بعد از عمل خطرناک است؟

از آنجایی که جراحی زیبایی بینی روی بیشتر مناطق صورت تاثیر می گذارد، بهتر است با صورت و پوست خود با لطافت برخورد کنید. باید حداقل هشت هفته منتظر بمانید و به زخم ها و استخوان ها اجازه دهید بهبود یابند. به علاوه ماساژ بعد از جراحی بینی نباید توسط خودتان انجام شود، چون امکان دارد به تیغه و استخوان هایی که هنوز نرم  هستند آسیب بزنید و آن را منحرف کنید. برای ایمن بودن این پروسه و رسیدن به نتیجه مورد نظر حتما به مطب جراح مراجعه کنید.

تاثیر ماساژ بر کوچک تر شدن بینی

لازم است بدانید این متد معجزه نمی کند، اما مثل چسب بینی به شکل دادن آن کمک می کند. برخی ناهنجاری ها در شکل این عضو با ماساژ بعد از رینوپلاستی از بین نمی رود. مثلا زمانی که تیغه بینی خیلی بزرگ شده باشد و یا زاویه بین لب و بینی بیش از حد باشد، این روش تاثیری روی آن ندارد. در نتیجه پیشنهاد می شود تا برطرف شدن ورم اولیه صبر کنید تا شکل واقعی آن مشخص شود.

نتیجه گیری

شاید برای شما نیز سوال باشد که ماساژ بعد از جراحی بینی لازم است یا خیر؟ این متد هیچ پایه علمی ندارد و در هیچ کتاب پزشکی در مورد آن چیزی نوشته نشده است، اما یک پروسیجر تجربی محسوب می شود که سال هاست توسط جراحان زیبایی از جمله بهترین جراح بینی در ساری به انجام می رسد و مشکلات بسیاری را حل می کند. بنابراین زمانی که دکتر این درمان را پیشنهاد دهد، می توانید برای کاهش تورم  و التهاب از آن بهره بگیرید و  به ظاهری زیبا دست پیدا کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
سحر
1 سال قبل

سلام با ماساژ توی ماه اول میشه نوک بینی رو بالاتر برد؟

drarzaghi14
drarzaghi14
1 سال قبل
پاسخ به  سحر

سلام زاویه بینی با لب باید موقع جراحی تعیین شده و با روشهای دقیق نوک بینی تثبیت شود ماساژ تاثیر ناچیزی دارد
بیشترین تاثیر ماساژ بر قسمت استخوانی است که باید زیر نظر پزشک انجام شود

Call Now Button