عوارض جراحی بینی

با اینکه جراحی بینی یکی از پروسیجرهای ایمن و بی خطر است، اما مثل هر عمل دیگری با یک سری عوارض جانبی همراه است. به یاد داشته باشید این پروسه بی عیب نیست اما می تواند تعادل اجزای صورت را بهبود بخشد، ظاهری زیبا برایتان بسازد و ناهنجاری های ساختاری را اصلاح کند. شما می توانید با اقدامات و پیشگیری هایی عوارض جراحی بینی را به حداقل برسانید. برخی از این موارد در این مقاله از دکتر محمد حسین ارزاقی بهترین جراح بینی ساری توضیح داده شده اند.

 

عوارض جراحی بینی + دکتر ارزاقی

 

عوارض جراحی بینی که شایع ترند

طبق آمار عمل زیبایی بینی با عوارضی همراه است که در ادامه ذکر کرده ایم:

  • عفونت
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی
  • بی حسی نوک بینی
  • حساسیت به داروی بیهوشی
  • تورم
  • کبودی و تغییر رنگ پوست
  • ایجاد اسکار
  • انسداد سوراخ ها
  • درد
  • معضلات پوستی
  • سوراخ شدن سپتوم

ورم بعد از جراحی بینی

بروز تورم محدود امری عادی است و عارضه خاصی تلقی نمی شود. محدوده گستردگی این مشکل بستگی به تکنیک استفاده شده در پروسیجر دارد. ورم بینی تا حدود دو هفته بعد کاهش پیدا می کند، اما رفع کامل آن از 6 ماه تا یک سال به طول می انجامد. فاکتورهایی مثل ضخامت پوست روی مقدار مایع جمع شده زیر پوست تاثیر می گذارند. هر چه این ضخامت بیشتر باشد، درجه تورم نیز بالا می رود.
برای کاهش تورم که از عوارض جراحی بینی است، یک سری تکنیک جراحی وجود دارد. در این عمل، پوست از غضروف و استخوان زیرین جدا می شود و بالاتر قرار می گیرد. همین اقدام می تواند ورمی که بلافاصله پس از اتمام آن رخ می دهد را تا حد قابل توجهی کم کند. مورد دوم، استفاده از کیسه یخ است. در 24 ساعت اول تا جایی که برایتان مقدور است کیسه یخ را در اطراف بینی قرار دهید.
این تورم اولیه با ورمی که بعد از پروسه نمود پیدا می کند و یک ماه تا رفع آن طول می کشد، فرق دارد. نوع دوم مربوط به تجمع مایع زیر پوست است. پوست باید خود را با شکل جدید این عضو تطبیق دهد. در حین این روند مایعی بین پوست و غضروف تجمیع می شود. پس از سی روز این مشکل به تدریج رفع می شود. بالای بینی اولین و نوک بینی آخرین ناحیه ای است که تحت تاثیر قرار می گیرد.

کبودی پس از رینوپلاستی

تغییر رنگ پوست پاسخ طبیعی بدن به دوره درمان است. کبودی اطراف بینی دیده می شود و امکان دارد تا زیر چشم ها نیز ادامه داشته باشد. این مشکل که از عوارض جراحی بینی محسوب می شود، به علت وارد شدن خون به لایه بالایی پوست رخ می دهد. درجه تغییر رنگ و میزان گستردگی آن به ویژگی های فیزیکی هر شخص، تجربه پزشک و نوع عمل بستگی دارد.

چند روز اول : بلافاصله پس از این پروسیجر کبودی بروز می کند. در این مرحله به علت اکسیژن داخل خون، پوست قرمز می شود. بعد از یکی دو روز که این اکسیژم تخلیه شد، این رنگ به سمت تیره شدن می رود و معمولا بنفش یا آبی به نظر می رسد.

روز پنجم : با بهبود بدن این کبودی نیز بهتر می شود. محو شدن این عارضه از عوارض جراحی بینی در حدود روز پنجم نمایان تر می شود و با گذشت زمان کم رنگ تر شده و به سبز شدن نزدیک می شود.

دو تا سه هفته بعد : در این زمان کبودی تقریبا به طور کامل محو می شود. اشخاصی که در ابتدا خیلی تغییر رنگ نداشتند زودتر از این مدت به شکل طبیعی بر می گردند.

خونریزی

در بینی رگ های خونی زیادی وجود دارند. آسیب به هر یک از این رگ ها می تواند موجب خون دماغ شدن فرد شود. در طول رینوپلاستی بهترین جراح بینی ساری تمام تلاش خود را می کند که آسیبی به آن ها وارد نکند و از عوارض جراحی بینی جلوگیری کند. خونریزی خفیف در این عمل طبیعی است، اما در کسانی که فشارخون بالا دارند بیشتر می شود. جراح زیبایی بینی با کنترل فشارخون بیمار مقدار خونریزی را تا حد ممکن کاهش می دهد.
پس از خاتمه عمل زیبایی بینی نیز امکان بروز این معضل هست. علل آن در ادامه بررسی شده اند :

  • فشار خون

شما باید از انجام فعالیت هایی مثل پیاده روی تند که موجب بالا رفتن فشارخون می شوند خودداری کنید. پیش از عمل بینی دکتر خود را مطلع سازید تا اقدامات لازم به کار گرفته شوند.

  • آسپرین یا داروهای ضدالتهاب

مصرف این داروها قبل و بعد از این روند خون را رقیق می کنند و احتمال خونریزی را به شکل قابل توجهی بالا می برند.

  • انحراف شدید

این مشکل از عوارض جراحی بینی حساب می شود و در اشخاصی که انحراف بینی دارند شدیدتر است. دکتر سعی می کند این انحراف را تا حد ممکن اصلاح کند.

  • خشکی بینی

این امر نیز می تواند موجب خون دماغ شدن شود. پیشنهاد می شود سه بار در روز با سرم بینی را شستشو دهید.

انسداد سوراخ ها ؛ از عوارض جراحی بینی

حدود ده درصد از بیمارانی که زیر تیغ جراحی می روند، دچار انسداد حفره ها می شوند. ارزیابی و تشخیص این مشکل از اهمیت زیادی برخوردار است. علت های مختلف وقوع این معضل که از عوارض عمل بینی به شمار می آید در این بخش مقاله توضیح داده شده اند.

سپتوم منحرف : تحقیقات نشان می دهند که انحراف تیغه بینی بسیار شایع است. وجود ناهنجاری های خیلی کوچک نیز نقش بزرگی در انسداد راه های هوایی ایفا می کنند.

باریک شدن دریچه بینی : دریچه بینی باریک ترین قسمت این عضو است و معمولا منبع انسداد، این بخش است. این مشکل به دو گروه ایستا و پویا تقسیم می شود. در دسته ایستا باید یک تغییر فیزیکی در آناتومی ایجاد شود اما در دسته پویا باید به غضروف و بافت های نرم گرافت اضافه شود تا استحکام آن ها بالا برود. همچنین امکان دارد دیواره جانبی به علت ضربه جا به جا شده باشد و راه تنفسی را بسته باشد.

لخته خون : پس از جراحی زیبایی بینی ، مخاط و خون داخل سوراخ ها باقی مانده و به مرور زمان خشک می شوند. همین موضوع باعث مسدود شدن راه تنفسی شده و بیمار را با مشکلاتی رو به رو می کند. همانطور که پیش تر گفته شد، می توانید با استفاده از اسپری سالین این لخته ها را خارج کنید.

عفونت پس از عمل زیبایی بینی

از دیگر عوارض جراحی بینی، عفونت می باشد. جراحی پلاستیک شامل ایجاد برش های کوچکی می شود. پوست یک مانع طبیعی در مقابل ورود باکتری هایی است که موجب وقوع عفونت می شوند. هر یک از این برش ها نقش ورودی برای این باکتری ها را ایفا می کنند. احساس کمی درد و کبودی پس از این پروسه طبیعی است اما زمانی که تشدید شوند، می توانند نشانه ی عفونت باشند. مخصوصا زمانی که ناحیه ای که تحت تاثیر قرار گرفته قرمز می شود و مایعی سبز یا زرد از زخم ها ترشح شود. از نشانه های دیگر آن می توان به تورم غیرعادی، درد مزمن، تب بالا، گرم شدن پوست، احساس بوی بد از محل برش ها و خونریزی شدید اشاره کرد.

باکتری های مضر از هوا و چند طریق دیگر می توانند به زخم وارد شوند. برای مثال اگر پوست به درستی تمیز نشود یا هنگام پانسمان دست ها کثیف باشند ریسک ورودشان بالا می رود. همچنین اگر برش ها خیس بمانند و خشک نشوند نیز این احتمال بالا می رود.
جراح پلاستیک و تیم او تمام تلاش خود را می کنند تا محیط اتاق عمل استریل بماند تا امکان بروز عوارض جراحی بینی به کمترین حد ممکن برسد. در برخی موارد عفونت می تواند در نتیجه عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی باشد. چند راه برای پیشگیری از وقوع این مشکل وجود دارد که به آن پرداخته ایم :

  1. دستورات دکتر را مو به مو رعایت کنید
  2. بانداژ را تمیز و خشک نگه دارید
  3. پانسمان را به موقع تعویض کنید
  4. پیش از گذاشتن گاز، اجازه دهید زخم ها در هوای آزاد خشک شوند
  5. استراحت کنید تا سیستم ایمنی قوی بماند
  6. اگر با علائمی رو به رو شدید به مراکز درمانی مراجعه کنید

حساسیت به داروی بیهوشی

این داروها باعث بیهوش شدن بیمار می شوند و با اینکه ایمن هستند، اما خطراتی را به همراه دارند. بیشتر عوارض جراحی بینی شامل حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز و گیجی خفیف و موقتی می شوند و پس از چند روز از بین می روند. اما برخی ریسک ها وجود دارند که با وجود نادر بودنشان، نیاز است که از آن ها اطلاع داشته باشید.

هذیان یا اختلال عملکرد شناختی : این معضل در افراد مسن شایع تر است و می تواند منجر به بروز مشکلات دراز مدت در یادگیری و حافظه شود. به علاوه مراجعه کنندگان با سن بالا، اشخاصی که از بیماری های قلبی، پارکینسون یا آلزایمر رنج می برند بیشتر در خطر هستند. اگر به هر یک از موارد ذکر شده دچار هستید متخصص بیهوشی را در جریان بگذارید.

هایپرترمی بدخیم : این مشکل می تواند ارثی باشد و باعث بروز تب و گرفتگی عضلات می شود. اگر یکی از اعضای خانواده شما سابقه تشنج یا هایپرترمی بدخیم داشته، حتما جراح را مطلع سازید.

مشکلات تنفسی : بیهوشی برای بیمارانی که به آپنه خواب (بیماری که موجب می شود تنفس شخص هنگام خواب قطع شود) مبتلا هستند خطرناک تر است. امکان دارد داروی بیهوشی موجب بسته شدن گلو شود و فرد پس از جراحی زیبایی بینی سخت تر به هوش آید.

سایر عوارض جراحی بینی

از دیگر عوارضی که ممکن است رخ دهند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بی حسی

یکی دیگر از عوارض جراحی بینی بی حسی این عضو است. این بی حسی تنها در نوک رخ نمی دهد و حتی امکان دارد به لب بالایی نیز سرایت کند. در طول عمل زیبایی بینی به منظور تغییر شکل بینی و اصلاح انجراف تیغه و دیگر ناهنجاری های آن نیاز است دکتر شکاف هایی را ایجاد کند و استخوان و غضروف را دستکاری کند. همین امر به عصب های این قسمت آسیب وارد می کند. اما جای نگرانی نیست چون این بی حسی موقتی است و بسته به شرایط فیزیکی بیمار معمولا پس از چند هفته تا چند ماه خود به خود رفع می شود.

  • درد

احساس درد برای افرادی که زیر تیغ عمل بینی رفته اند امری طبیعی است. میزان تحمل درد در هر فرد با دیگری متفاوت است. در این روند درد شدیدی رخ نمی دهد، چون برش ها در عضلات مهم مثل سینه یا شکم ایجاد نمی شود. مدیریت این درد برای اکثر مراجعه کنندگان آسان است. معمولا دکتر داروهای مسکنی را بر اساس سوابق پزشکی بیمار تجویز می کند. درد متوسط که از عوارض جراحی بینی است، توسط داروهای ضد درد قوی تری رفع می شود. ایبوبروفن یا داروهایی از این دست توصیه نمی شوند چون ضدالتهاب هستند نه ضد درد. اگر این راه ها جواب نداد می توانید همراه این قرص ها از آرام بخش نیز استفاده کنید. آرام بخش ها استرس شخص را کاهش می دهند و تاثیر مسکن ها را چند برابر می کنند.

بیماری های پوستی ؛ از جمله عوارض جراحی بینی

ممکن است برخی مراجعه کنندگان به خاطر مواد استفاده شده حین پروسیجر با مشکلات پوستی از قبیل فیبروز ، بی حسی ، تشکیل کیست به علت جا به جایی غشا مخاطی ، و گرانولومای زیرپوستی رو به رو شوند.

نتیجه

عوارض جراحی بینی یکی از نگرانی های شایع میان اشخاص است. در این مقاله از بهترین جراح بینی ساری سعی کردیم مواردی که باید انتظار وقوع آن را داشته باشید را گرد آوری کرده ایم تا نگرانی هایتان رفع شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من بعد از عمل همیشه موقع خواب خروپف می کنم. علتش چیه؟

drarzaghi14
drarzaghi14
1 سال قبل
پاسخ به  سمیه

سلام. در اغلب موارد موقت و بدلیل تورم است. اگر بیش از ۶ ماه بطول بکشد نیاز به بررسی دارد.
انحراف باقیمانده ،چسبندگی ،بزرگی شاخکها میتواند علت ان باشد.

Call Now Button