جراحی بینی و بارداری

یکی از شایع ترین سوالاتی که بانوان از جراحان زیبایی می پرسند این است که چه رابطه ای میان جراحی بینی و بارداری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که نه تنها رینوپلاستی ، بلکه هر نوع جراحی دیگری که نیاز به بیهوشی عمومی دارد نباید در دوران حاملگی انجام شود، چرا که داروی بیهوشی می تواند تاثیری منفی روی جنین داشته باشد. پیشنهاد می شود اگر شخصی مایل به انجام عمل بینی است، حداقل تا دو ماه پس از زایمان منتظر بماند. در این مقاله از دکتر محمد حسین ارزاقی بهترین جراح بینی ساری اطلاعات کاملی در این مورد ارائه شده است.

 

جراحی بینی و بارداری - دکتر محمد حسین ارزاقی سری

 

جراحی بینی و بارداری

این پروسیجر نیاز به مراقبت هایی دارد که باید پیش و پس از آن به انجام برسند. به عبارت دیگر پروسه درمان بینی مدت زیادی به طول می انجامد. پس زنانی که قصد باردار شدن دارند، نیاز است زمانی که دوره نقاهتشان به پایان رسید برای بچه دار شدن اقدام کنند.

اکثر پزشکان باور دارند پس از دوره ای که زخم ها خوب شدند و غضروف در جای خود قرار گرفت، امکان بچه دار شدن وجود دارد. طول زمان ریکاوری بسته به شرایط هر شخص بین یک تا دو ماه متغیر است.

⚠هشدار: در زمان حاملگی برای سرعت بخشیدن به روند بهبود بینی، هیچ داروی خاصی مصرف نکنید.

نقش تورم در جراحی بینی و بارداری

پس از رینوپلاستی، زمانی که تورم خوابید و شکل نهایی بینی مشخص شد اقدام به بارداری نمایید. چون امکان دارد نیاز به عمل ترمیمی باشد تا برای مثال نوک دماغ بالاتر برود. در چنین مواردی اگر فرد حامله باشد نمی تواند تحت بیهوشی قرار گیرد. به همین دلیل بهتر است تا مشخص شدن نتیجه نهایی صبر کنید. غیر از تورم حاصل از این پروسه، خود بارداری نیز موجب بروز ورم در سرتاسر بدن و مخصوصا صورت می شود. در این صورت از بین رفتن این عارضه مدت زمان بیشتری طول می کشد. این موضوع امری عادی و پس از پایان این دوره پف صورت و بینی می خوابد و تاثیری روی نتیجه عمل نمی گذارد. توصیه می شود پیش از اقدام برای حاملگی حداقل شش ماه تا یک سال منتظر بمانید.

توجه داشته باشید در این مدت بدن دچار تغییرات زیادی می شود. برای مثال تجمع آب و تغییرات بیولوژیکی در بافت ها یا ساختار بینی رخ می دهد و مخاط آن ضخیم می شود، سوراخ های سینوس دچار انسداد می شوند و در نتیجه مشکلات تنفسی به وجود می آیند.

حاملگی بعد از عمل بینی خطرناک است؟

در صورتی که بین جراحی بینی و بارداری فاصله زمانی مناسبی قرار داده شود هیچ خطری شخص را تهدید نمی کند. زخم ها باید درمان شده ، ورم از بین رفته و ساختار بینی باید اصلاح شده باشد. برای همین توصیه می شود تا شش ماه بعد از این پروسیجر بچه دار نشوید. بهترین زمان برای این کار یک سال بعد می باشد.

بانوانی که تحت این جراحی قرار گرفته اند نیز می توانند مثل هر فرد دیگری به صورت طبیعی زایمان کنند و هیچ مشکل و خطری آن ها را تهدید نمی کند.

رینوپلاستی در حین بارداری

چنین امری به هیچ عنوان نباید صورت پذیرد، چون در این پروسه بیمار باید بیهوش شود و به منظور کاهش درد و جلوگیری از عفونت نیز باید داروهای مخصوص مصرف شود. تمامی این موارد که در مقاله عمل بینی و بارداری ذکر شدند، تاثیر بدی روی جنین می گذارند. برای پیشگیری از این مشکل، بیشتر پزشکان پیش از هر اقدامی برای خانم های متاهل تست بارداری تجویز می کنند و اگر جواب مثبت بود، آن ها را از انجام این روند منع می کنند.

✔نکته: در صورتی که این پروسیجر به منظور دلایل درمانی و رفع انحراف بینی باشد در هنگام بارداری نیز به انجام می رسد.

جراحی بینی بعد از بارداری

چند ماه پس از زایمان، بدن مادر به ثبات می رسد و چه از لحاظ روانی و چه فیزیکی برای این پروسه آماده می شود. اما در نظر داشته باشید هنگام شیردهی باید مراقبت های ویژه ای که مربوط به جراحی بینی و بارداری هستند را انجام دهید تا به کودک آسیبی نرسد، چون داروهای تجویز شده توسط جراح و داروی بیهوشی تا دوازده ساعت داخل شیر باقی می مانند. پیشنهاد می شود چند روز قبل شیر مادر ذخیره شود تا کودک مستقیم از بدن مادر تغذیه نکند.

رینوپلاستی و دوران شیردهی

در این مدت مثل دوران جنینی، کودک به شدت به مادر وابسته است. از آنجایی که کودک مستقیما از شیر سینه تغذیه می شود، مادر باید نهایت دقت را به خرج دهد، چون بیشتر غذای مصرفی او وارد شیر شده و روی بچه تاثیر می گذارند. به همین خاطر فرد از مصرف غذاها و داروهای خاصی در طول این مدت منع می شود. از آنجایی که به منظور پیشگیری از عفونت، رفع درد و موارد دیگر نیاز است دارو مصرف شود ، پس پیشنهاد می شود عمل تا بعد از شیردهی به تعویق بی افتد.

بینی پس از حاملگی دچار  افتادگی می شود؟

چنین اتفاقی ممکن نیست. افرادی که تحت عمل قرار گرفته اند، هنگام بارداری مثل هر شخص دیگری تورم را تجربه می کنند. از دیگر نکاتی که باید در مورد جراحی بینی و بارداری در نظر داشته باشید این است که دو تا سه ماه بعد از زایمان ورم به طور کل رفع می شود و روی شکل دماغ تاثیری نمی گذارد. توجه داشته باشید مصرف قرص های ضد بارداری تاثیری روی این روند ندارد و نیازی به قطع آن نیست.

فاکتورهای دیگری که باید در نظر بگیرید.

درست پس از عمل ، باید به یک سری علائم را رسیدگی کنید که انجام آن ها حین نگهداری از کودک و یا حاملگی، مشکل تر از همیشه است. برخی از این موارد را در ادامه این مقاله ذکر کرده ایم:

  • دماغ نسبت به لمس حساس خواهد شد.
  • احتمالا احساس ناراحتی و سردرد خواهید داشت.
  • باید به حالت نشسته و یا طوری که سر بالاتر از بدن باشد بخوابید.
  • زمانی که جراحی بینی و بارداری با هم همزمان می شوند، گچ و اسپلینت روی بینی موجب ایجاد حس ناراحتی خواهند شد.
  • تنفس با مشکل انجام می شود.
  • هنگامی که گچ برداشته می شود، درد کمی احساس خواهید کرد.
  • برای چند هفته یا چند ماه کبودی و تورم اطراف بینی و زیر چشم ها رخ می دهد.

پزشکان در چه صورتی جراحی بینی و بارداری را با هم همراه می کنند؟

هیچ دکتری در حین بارداری انجام این عمل یا هر پروسه غیرضروری دیگری را به علت خطراتی که با خود به همراه دارند، نمی دهند. مگر اینکه بینی او باعث مشکل تنفسی شود. در اکثر مواقع این روند تا زمان زایمان به تعویق می افتد و بعد روی مادر یا کودک انجام می شود. در موارد نادری به این دلیل زایمان جلو می افتد.

چرا این پروسیجر در بارداری خطرناک تر است؟

در طول این مدت، بدن از همیشه آسیب پذیرتر است چون جان دو نفر را حمل می کند. در این زمان بدن از لحاظ فیزیکی تغییرات زیادی را متحمل می شود، که یعنی نسبت به حالت عادی واکنش های متفاوت و غیرقابل پیش بینی به آسیب خواهد داشت. برای مثال انعقادپذیری خون بالا می رود و ریسک جراحی را افزایش می دهد. به طور کلی بیهوشی ، احتمال سقط جنین ، زایمان زودرس، وزن پایین نوزاد و مرگ جنین را بیشتر می کند.

مورد دیگری که در مقاله جراحی بینی و بارداری به آن اشاره شد این است که با اینکه شیردهی پس از این امر امکان پذیر است، اما باید تحت مصرف دارو قرار بگیرید. داروهای مسکن از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شوند، بنابراین بانوان باید  از چند روز قبل شیر خود را بدوشند و آن را ذخیره کنند.

علاوه بر این موارد، بزرگ کردن بچه می تواند برای افرادی که دفعه اول است مادر شدند ، سخت باشد. پس بهتر است استرس یک جراحی زیبایی نیز به آن اضافه نشود تا بار روانی شخص نیز افزایش نیابد.

دوره نقاهت پس از عمل بینی و بارداری

زمان دوره نقاهت در هر فرد متفاوت است. اگر سزارین کرده باشید یا از عوارض درد زایمان رنج می برید، ریکاوری مدت بیشتری به طول خواهد انجامید. شاید عمل خیلی تهاجمی نباشد، اما نباید فکر کنید که بهبودی بدون مشکل پیش خواهد رفت. مهم ترین نکته ای که باید در مورد جراحی بینی و بارداری در نظر داشته باشید این است که قرار نیست در بهترین حالت خود باشید. همچنین نیاز است تا یک هفته بانداژ روی صورت شما باشد و پس از آن در مطب توسط پزشک یا دستیاران او برداشته می شود.

زمانی که نوزاد شما کوچک باشد، در دوره نقاهت برای نگهداری از او نیاز به کمک خواهید داشت. بسته به میزان چالش برانگیز بودن این دوران، ممکن است حتی قادر به انجام کارهای ساده مثل درست کردن شیرخشک، تعویض پوشک یا بازی کردن با کودک نباشید. باید از چند روز قبل برنامه ریزی کنید تا اطمینان حاصل شود فرد مسئول به درستی از کودک دلبند شما مراقبت خواهد کرد. همچنین بته به پیچیدگی عمل ، شاید لازم باشد یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان پیشان بماند. دکتر دستورات لازم را در مورد جراحی بینی و بارداری به سمع و نظرتان خواهد رساند

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button