جراحی بینی کج

بینی می تواند به دلایل ارثی و یا وارد شدن ضربه به آن از موقعیت اصلی خود تکان بخورد و کج شود. جراحی بینی برای یک بینی کج ، بنا به علت هایی از سخت ترین و چالش برانگیزترین پروسه ها می باشد. اولین دلیل می تواند عدم تقارن صورت شخص باشد. این مورد بسیار شایع است و حدود 97 درصد افراد چهره ای نامتقارن دارند ، بنابراین صاف کردن این عضو به بهترین حالت در یک صورت نامتقارن دشوار می باشد. مورد دوم حافظه داشتن غضروف است. امکان دارد این عضو در طول جراحی بینی کج تا جای ممکن صاف شود، اما حافظه غضروف روی درمان آن تاثیر بگذارد. منظور از این عبارت این است که غضروف با وجود بخیه و گرافت ها، باز هم مایل باشد به جای اصلی خود بازگردد. در این مقاله از دکتر محمد حسین ارزاقی سری بهترین جراح بینی ساری سعی داریم به علائم و نشانه ها ، روش های تشخیص ، درمان و غیره بپردازیم.

 

جراحی بینی کج + دکتر ارزاقی

 

عواملی که موجب کج شدن بینی می شوند

کجی این عضو می تواند در نتیجه مشکل در استخوان، غضروف و بافت هایی باشد که زیر پوست قرار گرفته اند. برخی از این مشکلات شامل آسیب یا ضربه به بینی (برای مثال دماغ شکسته ای که به شکل کج جوش خورده) ، ناهنجاری های مادرزادی ، تومور ، عفونت های شدید و عمل بینی پیشین می شوند. ظاهر بینی در این بیماران به شکل حرف C، S ، و یا به صورت خطی مورب می باشد.

عللی که در هنگام تولد می تواند منجر به این عارضه شود شامل ناهنجاری های سپتوم ، برآمدگی روی بینی و گرفتگی قسمت استخوانی می شود. لب یا سق شکری نیز می تواند با بینی کج همراه شود. همچنین دماغ هنگام زایمان نیز می تواند دفرمه شود. این مشکلات به وسیله جراحی بینی کج برطرف می شوند.

مورد بعدی سپتوم منحرف است. این عارضه زمانی رخ می دهد که دیواره جداکننده سوراخ های چپ و راست منحرف شده و یک طرف بینی مسدود شود. احتمال انحراف سپتوم بعد از وقوع یک حادثه هست، اما برخی با این ناهنجاری به دنیا می آیند. خون دماغ شدن، خر و پف و مشکل در خوابیدن به یک سمت از عوارض این مشکل هستند.

تشخیص بینی کج

جراح زیبایی بینی معمولا به وسیله انجام معاینه فیزیکی این امر را تشخیص می دهد. این روند شامل لمس کردن و مشاهده بصری می باشد. اگر درد در این ناحیه زیاد باشد، دکتر از بی حسی موضعی بهره می گیرد. امکان دارد ایشان از شما درخواست کنند دو یا سه روز بعد، زمانی که ورم خوابید به مطب بازگردید تا دوباره آسیب وارده را بررسی کند و در صورت نیاز از جراحی بینی کج کمک بگیرد. اگر ضربه شدید بوده باشد، احتمال دارد از سی تی اسکن و یا X ray هم استفاده شود.

راه های درمان بینی کج

درمان این عارضه بستگی به شدت مشکلات آن دارد. نمی توان از یک روش برای بهبود تمامی افراد بهره گرفت. بدین منظور می توان از روش های جراحی و غیرجراحی استفاده کرد.

  • جراحی زیبایی بینی کج

عمل زیبایی بینی می تواند شکل و یا موقعیت استخوان، غضروف و پوست را تغییر دهد. هدف این عمل تغییر ظاهر، اندازه و یا تناسب بینی است. تحقیقات نشان می دهد این روش برای درمان بینی کج، درصد موفقیت بالایی دارد اما مثل هر پروسیجر دیگری خطراتی را نیز به همراه دارد. خونریزی، عفونت، واکنش به داروی بیهوشی، ایجاد اسکار، عدم تقارن و تناسب بینی با صورت، تنفس سخت، بی حسی دائمی، درد و تورم و سوراخ شدن سپتوم از جمله این خطرات است. پزشک تمام این خطرات را برای شما توضیح خواهد داد.

  • جراحی بینی کج با رویکرد عملکردی

این عمل شبیه مورد قبلی است، اما در این روند دکتر تنها روی برطرف کردن مشکلات عملکردی تمرکز می کند و ظاهر این عضو را تغییر نمی دهد.

  • سپتوپلاستی

در حالی که جراحی بینی روی قسمت خارجی بینی تمرکز دارد، سپتوپلاستی تیغه را که داخل بینی قرار دارد اصلاح می کند. افرادی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند باید با بهره گیری از این پروسیجر هرگونه انسداد را برطرف کنند.

  • عمل بینی ترمیمی

این پروسه به منظور اصلاح معضلاتی که در نتیجه اشتباهات جراحی زیبایی بینی اولیه به وجود آمده اند صورت می پذیرد. برای انجام این روند باید حداقل یک سال زمان گذشته باشد تا ورم و دیگر عارضه ها به طور کل از بین رفته باشند.

  • تزریق فیلر

در افرادی که میزان کجی در بینی آن ها کمتر است، امکان دارد جراح بینی پیشنهاد کند از فیلر بافت نرم استفاده شود. این فیلرها کم تهاجمی هستند، هزینه کمتری دارند، نیاز به دوره نقاهت کوتاه تری دارند و ریسک کمتری را به همراه دارند. اما توجه داشته باشید تاثیر این روش زیاد نیست و ممکن است نیاز به انجام جراحی بینی کج باشد.

  • ورزش بینی

برخی ادعا می کنند ورزش می تواند این عارضه را ترمیم کند. اما هیچ مدرک علمی مبتنی بر این موضوع وجود ندارد. تغییر موقعیت استخوان و غضروف از طریق ورزش امکان پذیر نیست و فقط جراحان قادر به انجام این کار هستند.

مراحل انجام جراحی بینی کج

  1. بیهوشی

برای انجام این روند مراجعه کننده باید بیهوش شود تا دردی را حس نکند. به تشخیص جراح از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده می شود.

  1. ایجاد برش

این امر با تکنیک باز یا بسته انجام می شود. در روش باز برش روی کلوملا (بافت باریکی که بین دو حفره بینی قرار دارد) ایجاد می شود. در مواردی که تغییر و ترمیم زیادی لازم است از این مورد استفاده می شود چون دسترسی و میدان دید بهتر است. در صورتی که تغییرات کوچکی لازم باشد روش دیگر به کار گرفته می شود. از مزایای این تکنیک این است که اسکار نمایان نخواهد شد چون دکتر داخل بینی را می برد.

  1. تغییر شکل

بدین منظور در جراحی بینی کج ، بخشی از استخوان یا غضروف برداشته می شود یا حتی امکان دارد از بخش های دیگر مثل دنده و گوش نیز غضروف پیوند زده شود، اما بیشتر از گرافت کمک گرفته می شود.

  1. بخیه

جراح عمل بینی شکاف های ایجاد شده را به وسیله بخیه های جذبی و غیر جذبی می بندد و در انتهای کار یک اسپلینت یا گچ روی بینی قرار می دهد.

چه زمانی باید به مراکز درمانی مراجعه کنیم؟

در اکثر مواقع این عارضه هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد، اما در برخی موارد باعث بروز معضلات عملکردی مثل مشکل در تنفس می شود. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید بهتر است به مطب بهترین جراح بینی ساری سر بزنید:

  • درد، تورم و قرمزی
  • خونریزی
  • شنیدن صدای ناهنجار هنگام لمس بینی
  • احساس گرفتگی و تنفس سخت

مزایای عمل بینی کج

البته که اولین دلیل برای زیر تیغ جراحی بینی کج رفتن، برخورداری از یک بینی صاف و حفظ تقارن صورت است. با اینحال مزایای دیگری نیز وجود دارند که در ادامه ذکر کرده ایم.

با اصلاح سپتوم منحرف، تنفس نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و بهبود می یابد. علاوه بر این مشکلاتی که در پیامد این عارضه هستند، مثل افتادگی درمان می شوند و صورت به تعادل می رسد.

تفاوت بینی کج و سپتوم منحرف

با اینکه کج شدن این عضو می تواند در نتیجه انحراف تیغه باشد، اما لزوما بهم مرتبط نیستند. تیغه منحرف می تواند در ظاهر نیز نمود پیدا کند، اما همیشه اینطور نیست و با وجود این عارضه هیچ تغییری در شکل بینی دیده نمی شود. در مقابل احتمال دارد این عضو کج شده باشد اما سپتوم هیچ مشکل و انحرافی نداشته باشد.

توجه داشته باشید که ممکن است این دو مورد همزمان نیز رخ دهند و باید برای درمان آن ها رویه های متفاوتی را پیش گرفت.

پیش از مراجعه به بیمارستان برای عمل بینی کج

برای بهبود هر چه سریع تر و بهتر در جراحی بینی کج ، باید دستورات پزشک را مو به مو رعایت کنید و از لحاظ فیزیکی و روانی آمادگی های مورد نیاز را داشته باشید. در ادامه این مقاله، به بررسی برخی از این نکات پرداخته ایم.

به احتمال خیلی زیاد، جراح بینی طی یک جلسه با شما در مورد تمامی خطرات و مراحل این روند صحبت خواهند کرد تا دیگر نگرانی نداشته باشید. همچنین بهتر است سوابق پزشکی خود را در دست داشته باشید و ایشان را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید تا با مشکل رو به رو نشوید. او علاوه بر معاینه فیزیکی، سوالاتی را نیز می پرسد و از زوایای مختلف از صورت شما عکس می گیرد. این عکس ها برای مقایسه نتیجه قبل و بعد به کار گرفته می شوند.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که از چند روز قبل، نفس کشیدن از طریق دهان و به پشت خوابیدن را تمرین کنید. سعی کنید داروی مسکن، آنتی بیوتیک، دستمال مرطوب و کیسه یخ تهیه کنید که تا حد ممکن از خانه خارج نشوید. به علاوه یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را مطلع سازید تا روز جراحی بینی کج همراهتان حضور داشته باشند و شما را به منزل برسانند.

در کنار نکات ذکر شده، مواردی وجود دارند که باید از انجام آن پرهیز کنید. برای مثال از دو هفته پیش از پروسه مصرف الکل، نیکوتین و کافئین را به طور کامل قطع کنید تا در بیهوشی و بهبودی اختلال ایجاد نشود. داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و ناپروکسن نخورید تا دچار خونریزی نشوید.

کاندیدای مناسب جراحی بینی کج چه کسانی هستند ؟

همانطور که آگاه هستید ، جراحی بینی کج برای بهبود عملکرد بینی انجام می شود. اما آیا همه افراد کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستند ؟ درست است که عمل بینی کج می ‌تواند به افراد کمک کند تا به ظاهر دلخواه خود دست پیدا کنند و مشکلات تنفسی خود را برطرف نمایند. اما باید دقت کنید که قبل از تصمیم‌ گیری برای انجام این عمل جراحی ، حتماً با بهترین جراح بینی ساری مشورت کنید تا از مناسب بودن شرایط خود برای این عمل اطمینان حاصل کنید.

مشخصات افراد مناسب عمل بینی کج

افرادی که از بینی کج رنج می ‌برند و از نظر سلامت عمومی در وضعیت خوبی قرار دارند ، معمولاً کاندیدای مناسبی برای جراحی بینی هستند. از ویژگی های این افراد می توان به مواردی که در ادامه به شما گفته می شود اشاره کرد :

  • سن مناسب : معمولاً افرادی که رشد صورتشان کامل شده است ، یعنی بالای 18 سال ، می‌ توانند برای جراحی بینی اقدام کنند.
  • توقعات واقع ‌بینانه : داشتن توقعات منطقی و واقع ‌بینانه از نتیجه عمل ، بسیار مهم است. جراحی بینی می ‌تواند بهبود قابل توجهی در ظاهر ایجاد کند.
  • دلایل پزشکی : افرادی که به دلیل انحراف تیغه بینی مشکل تنفسی دارند ، علاوه بر جنبه زیبایی ، می‌ توانند به دلایل پزشکی نیز به جراحی بینی نیاز داشته باشند.
  • سلامت عمومی خوب : افرادی که بیماری ‌های مزمن یا مشکلات انعقادی خون ندارند ، کاندیدای بهتری برای جراحی هستند.

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

  • استراحت : در چند روز اول پس از عمل بینی کج ، استراحت کافی بسیار مهم است. از فعالیت های شدید بدنی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • کمپرس سرد : استفاده از کمپرس سرد روی بینی و اطراف چشم می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. از کمپرس سرد به مدت 20 دقیقه در هر بار استفاده و 15 دقیقه فاصله بین هر بار استفاده را رعایت کنید.
  • داروها : تمام داروهای تجویز شده توسط جراح بینی خود را طبق دستور مصرف کنید. این داروها ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد درد و داروهای ضد التهاب باشند.
  • حالت خواب : به پشت بخوابید و سر خود را با دو یا سه بالش بالاتر از سطح قلب قرار دهید. این کار به کاهش تورم کمک می کند.
  • رژیم غذایی : در روزهای اول پس از عمل بینی ، از غذاهای نرم و کم چرب استفاده کنید. از غذاها و نوشیدنی های داغ ، تند و شور که می توانند باعث تورم و خونریزی شوند، خودداری کنید.
  • بهداشت : بینی خود را تمیز نگه دارید و به آرامی با آب نمک استریل شستشو دهید. از دست زدن یا خاراندن بینی خودداری کنید.
  • فعالیت : از فعالیت های شدید بدنی مانند بلند کردن اجسام سنگین و ورزش، به مدت 4 تا 6 هفته خودداری کنید. همچنین از خم شدن و شنا کردن به مدت 6 تا 8 هفته خودداری کنید.
  • چند نکته دیگر :
    – از سیگار کشیدن و مصرف الکل به مدت 4 تا 6 هفته خودداری کنید.
    – از رفتن به مکان های پر گرد و غبار و آلوده خودداری کنید.
    – در صورت استفاده از لنزهای تماسی، تا زمانی که جراح شما اجازه ندهد، از آنها استفاده نکنید.

پس از خاتمه جراحی بینی کج

در انتهای کار، یک گچ یا اسپلینت روی بینی قرار می گیرد تا استخوان در جای خود باقی بماند. سپس فرد به اتاق ریکاوری منتقل می شود و تحت نظر قرار می گیرد. معمولا شخص همان روز مرخص می شود.

بخیه ها اگر جذبی نباشند، یک هفته بعد در مطب کشیده می شوند و پانسمان نیز برداشته می شود. تا رسیدن به نتیجه نهایی و خوابیدن تورم به صورت کامل حدود یک سال زمان لازم است. پس عجله نکنید و صبور باشید.

در این زمان برای رسیدن به ظاهر دلخواه خود، باید مراقبت هایی را به عمل آورید. برای مثال تا چند هفته نباید دست به فعالیت های سنگین و ورزش بزنید. بعد از جراحی بینی کج هنگام دوش گرفتن، به پشت بایستید و در هر حالت بانداژ را خشک نگه دارید. وقت خوابیدن از دو بالش استفاده کنید که سر بالاتر از بدن قرار بگیرد و ورم تشدید نشود.

به منظور جلوگیری از وارد آمدن فشار به زخم و باز شدن بخیه ها، به هیچ عنوان فین نکنید، از تکان دادن عضلات صورت پرهیز کنید و غذاهای نرم و حاوی فیبر میل کنید تا به یبوست دچار نشوید. موقع مسواک زن نیز تا مدتی کاری به دندان های جلو نداشته باشید.

به توصیه بهترین جراح بینی ساری ، تا حدود چهار هفته پس از جراحی بینی کج ، در معرض نور خورشید قرار نگیرید. اشعه UV باعث تغییر دائمی رنگ پوست می شود. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق، از کرم های ضدآفتاب قوی کمک بگیرید. برای کمک به کاهش ورم نیز می توانید از کیسه یخ بهره بگیرید.

نکته : به هیچ عنوان از عینک های طبی یا آفتابی استفاده نکنید تا به استخوان تیغه فشاری وارد نشود.

هزینه جراحی بینی کج در ساری

اگر نگران این موضوع هستید ، با مطالعه این بخش می توانید اطلاعات مفیدی را کسب کنید. هزینه های مربوط به جراحی بینی کج موارد زیادی را در بر می گیرند ، از جمله دستمزد پزشک ، هزینه بیمارستان ، داروی بیهوشی ، آزمایشات و تجهیزات اتاق عمل. اگر این عمل به سبب رفع مشکلات عملکردی انجام شود نه زیبایی ، بیمه اکثر هزینه ها را پوشش می دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button